Foto: Novum RegioFoto
In dit artikel
Delhaize verlaagt voor 500 basisproducten de prijzen met 5 tot 30%. De Belgische supermarktketen, die onderdeel uitmaakt van Ahold Delhaize, zet daarmee een zeer bijzondere stap in een periode waarin prijzen juist worden opgeschroefd als gevolg van duurdere inkoop en hogere energieprijzen.
Addertje onder het gras
Dat klinkt prachtig! Een supermarktketen die er alles aan doet om de koopkracht van zijn klanten op niveau te houden. Maar er schuilt wel een addertje onder het gras. Natuurlijk verlaagt Delhaize de prijzen niet uit liefdadigheid. Een supermarktketen is geen charitatieve instelling; het is gewoon elke dag keiharde business. Om de kleinste marges wordt gestreden. En om elke klant.Tegen trend in
Als je klanten verliest omdat je net iets te duur bent geworden ten opzichte van de concurrentie, moet je soms stappen nemen die tegen de algemene trend in zijn. In tijden van prijsverhogingen moet je dan blijkbaar soms wat prijzen verlagen. Delhaize heeft zijn prijzen in de afgelopen periode sterker verhoogd dat concurrent Colruyt, die klanten lokt met de laagste prijsgarantie.Reparatiewerkzaamheden
Om te voorkomen dat meer klanten overlopen naar de concurrent moet Delhaize even wat reparatiewerkzaamheden uitvoeren. Maar ja als je dat publiek maakt, daar scoor je niet mee. Dus presenteer je je als een bedrijf die het beste met de klant voor heeft in tijden dat waarin alles duurder wordt. Ronkende campagnes worden uitgerold om klanten toch vooral te lokken met Kleine Leeuwtjes om de prijsverlagingen bij 500 producten van het eigen huismerk zo veel mogelijk onder de aandacht te brengen.Risico op prijzenoorlog
Daarin schuilt nog wel een gevaar. Want als Delhaize zijn prijzen verlaagt, dan zullen de andere supermarktketens ook mee willen en moeten in deze richting. Dat brengt een groot risico op een prijzenoorlog met zich mee en dat in tijden waarin de producten aan de inkoop toch echt fors duurder worden als gevolg van duurdere grondstoffen en energie. De kans is groot dat supermarkten in hun onderlinge strijd om de klant op korte termijn geld aan het verbranden zijn. Daarmee snijden ze in hun eigen vlees, maar ook de leveranciers zullen hier de gevolgen van ondervinden.Mis geen enkel topverhaal op Eiwit Trends
Dit premium artikel is enkel beschikbaar voor abonnees
Beperk risico's met betere investeringen
Versterk je ketenpositie met de juiste partners
Versnel innovaties met de nieuwste trends
Beleef journalistiek van top niveau door collega’s, ervaren redacteurs én experts uit de sector.
Chris Polkamp
Wendy Noordzij
Alieke Hilhorst