Foto: Delivery Hero
In dit artikel
Maaltijdbezorger Delivery Hero trekt zich terug uit de Duitse en Japanse markt.
Door de hoge concurrentiedruk, een tekort aan bezorgers en betere mogelijkheden op andere markten heeft het bedrijf besloten om Duitsland en Japan te verlaten. De maaltijdbezorger kondigde in mei nog zijn terugkeer naar de Duitse markt aan, nadat het bedrijf minder dan drie jaar geleden zijn lokale activiteiten had verkocht aan concurrent Just Eat Takeaway, de eigenaar van Thuisbezorgd.nl. De activiteiten in Japan werden pas in september gestart.
Locatie in Berlijn blijft
Volgens topman Niklas Östberg trekt Delivery Hero zich terug uit zes Duitse steden waarin het onlangs zijn intrede maakte. Bij het hoofdkantoor in Berlijn houdt het bedrijf wel een locatie voor het testen van innovaties op het gebied van magazijntechnologie, automatiseringsoplossingen, verschillende keukenconcepten en duurzamere verpakkingen. Voor de getroffen bezorgers en andere medewerkers worden nieuwe banen gezocht. De activiteiten in Japan worden volgens Östberg verkocht of gestaakt. Dat proces zal naar verwachting in het eerste kwartaal van 2022 worden afgerond.
Kansen
De topman stelt op “veel plaatsen veel kansen” te zien. De aanwezigheid in Duitsland en Japan beperkt volgens hem echter de mogelijkheden om te investeren in deze aantrekkelijkere groeimogelijkheden. Ook is er volgens Östberg veel veranderd sinds de lancering in Duitsland en Japan.Rond dezelfde tijd dat Delivery Hero de plannen aankondigde om opnieuw de Duitse thuismarkt te betreden, liet ook Uber weten zijn maaltijdbezorgservice uit te breiden naar Duitsland. Ook de Amerikaanse marktleider DoorDash heeft onlangs activiteiten gelanceerd in Duitsland, terwijl Just Eat Takeaway al sinds 2018 dominant is op de Duitse markt.
Snelle levering van gemaksartikelen
Östberg ziet onder meer kansen voor het bedrijf om te investeren in snelle levering van gemaksartikelen. Delivery Hero heeft onlangs wereldwijd zijn duizendste zogeheten micro-fulfillment centrum opgericht. Met deze kleinere magazijnen die dichter bij de klanten liggen, verkorten bedrijven hun leveringstijd.