Consumenten willen meer fruit en groente op het menu en minder vlees. - Foto: Canva
De relatie tussen voeding en gezondheid wordt steeds duidelijker voor Europese consumenten en ze zeggen daarnaar te handelen door gezondere voeding te kopen. Dat blijkt uit onderzoek van Deloitte.
Meer interesse in gezonde voeding
Veruit de meeste mensen hebben meer interesse in gezonde voeding, zo blijkt. Dat is geen opzienbarend feit; interesse betekent nog niet dat mensen er ook echt iets mee doen. 80% geeft echter aan informatie te zoeken over gezond(er) leven. Gezondheid wordt een voornamer argument bij keuzes in het boodschappen doen. Ook duurzaamheid krijgt steeds meer urgentie. Ruim 40% van de ondervraagden â vooral ouderen â wil belastingverhoging op ongezond en niet-duurzaam voedsel. Ook wordt de roep om duidelijke communicatie op verpakkingen groter, net als bij sigaretten is gebeurd.Verschillen tussen landen
Wel zijn er significante verschillen tussen landen. Zo scoren Polen, Finland en Portugal bovengemiddeld (72% en hoger) op interesse in het effect van voeding op gezondheid. Nederland en België hangen met 56% onderaan op dat vlak. Polen zijn het afgelopen jaar ook het meest gegroeid in groente- en fruitconsumptie. Ook zeggen ze minder alcohol te zijn gaan gebruiken, die lijst voeren Polen ook aan. In de lagere vleesconsumptie delen ze de eerste plek met Italië en België (51% zegt dit te doen). Nederland komt daar vlak achteraan met 50%, net als Frankrijk.Gezondheid boven prijs
Als consumenten moeten kiezen, zegt 60% gezondheid boven prijs te stellen. Ze verwachten daarbij wel een actieve rol van de overheid. Meer dan 40% van de respondenten zou graag zien dat de politiek gezonder en meer duurzaam boodschappen doen stimuleert door het te promoten. Kruideniers geven aan hier een rol in te willen spelen. Dat mag van de consument wel wat nadrukkelijker; het aanmoedigen van gezond koopgedrag en ontmoediging van aankopen uit het ongezonde assortiment. Alle schakels in de keten kunnen hiervan profiteren, zo luidt de uitkomst van het onderzoek.Mis geen enkel topverhaal op Eiwit Trends
Dit premium artikel is enkel beschikbaar voor abonnees
Beperk risico's met betere investeringen
Versterk je ketenpositie met de juiste partners
Versnel innovaties met de nieuwste trends
Beleef journalistiek van top niveau door collega’s, ervaren redacteurs én experts uit de sector.
Alieke Hilhorst
Wendy Noordzij
Chris Polkamp