Skip to content

Deloitte: Europeaan eet steeds gezonder

Gezondheid wordt een voornamer argument bij keuzes in het boodschappen doen, zegt Deloitte.

Updated on:
Business
Achtergrond
gezondheid premium

Consumenten willen meer fruit en groente op het menu en minder vlees. - Foto: Canva

De relatie tussen voeding en gezondheid wordt steeds duidelijker voor Europese consumenten en ze zeggen daarnaar te handelen door gezondere voeding te kopen. Dat blijkt uit onderzoek van Deloitte.

Het koop- en consumptiegedrag in Europa is het afgelopen jaar vlot veranderd omdat mensen gezonder willen eten en drinken, neemt accountants- en adviesbureau Deloitte waar. Consumenten willen een dieet met meer fruit en groente en minder vlees. Het prijskaartje van die producten mag daaraan tegemoet komen, omdat hiermee aankopen worden gepromoot en ontmoedigd. Ook de gezondheid van de planeet gaat mensen aan het hart; de meesten nemen bijvoorbeeld vaker zelf een tas mee als ze gaan shoppen en 60% probeert meer lokaal te kopen. Deloitte hield de enquête over gezondheid en duurzaamheid bij het boodschappen doen onder meer dan 17.000 consumenten verdeeld over 15 Europese landen. Het doel was om inzicht te geven in de balansoefening tussen gezondheid, duurzaamheid en prijs waarmee mensen te maken hebben als ze voedselaankopen doen.

Meer interesse in gezonde voeding

Veruit de meeste mensen hebben meer interesse in gezonde voeding, zo blijkt. Dat is geen opzienbarend feit; interesse betekent nog niet dat mensen er ook echt iets mee doen. 80% geeft echter aan informatie te zoeken over gezond(er) leven. Gezondheid wordt een voornamer argument bij keuzes in het boodschappen doen. Ook duurzaamheid krijgt steeds meer urgentie. Ruim 40% van de ondervraagden – vooral ouderen – wil belastingverhoging op ongezond en niet-duurzaam voedsel. Ook wordt de roep om duidelijke communicatie op verpakkingen groter, net als bij sigaretten is gebeurd.

Verschillen tussen landen

Wel zijn er significante verschillen tussen landen. Zo scoren Polen, Finland en Portugal bovengemiddeld (72% en hoger) op interesse in het effect van voeding op gezondheid. Nederland en België hangen met 56% onderaan op dat vlak. Polen zijn het afgelopen jaar ook het meest gegroeid in groente- en fruitconsumptie. Ook zeggen ze minder alcohol te zijn gaan gebruiken, die lijst voeren Polen ook aan. In de lagere vleesconsumptie delen ze de eerste plek met Italië en België (51% zegt dit te doen). Nederland komt daar vlak achteraan met 50%, net als Frankrijk.

Gezondheid boven prijs

Als consumenten moeten kiezen, zegt 60% gezondheid boven prijs te stellen. Ze verwachten daarbij wel een actieve rol van de overheid. Meer dan 40% van de respondenten zou graag zien dat de politiek gezonder en meer duurzaam boodschappen doen stimuleert door het te promoten. Kruideniers geven aan hier een rol in te willen spelen. Dat mag van de consument wel wat nadrukkelijker; het aanmoedigen van gezond koopgedrag en ontmoediging van aankopen uit het ongezonde assortiment. Alle schakels in de keten kunnen hiervan profiteren, zo luidt de uitkomst van het onderzoek.

Mis geen enkel topverhaal op Eiwit Trends

Dit premium artikel is enkel beschikbaar voor abonnees

Beperk risico's met betere investeringen

Versterk je ketenpositie met de juiste partners

Versnel innovaties met de nieuwste trends

Beleef journalistiek van top niveau door collega’s, ervaren redacteurs én experts uit de sector.

Alieke Hilhorst

Alieke Hilhorst

Afbeelding

Wendy Noordzij

Chris Polkamp

Chris Polkamp

Abonneer vanaf €2,50/week

Snel delen

Petra Vos
Petra Vos

Voormalig redacteur