Foto: Canva
In dit artikel
De omzet van de detailhandel is 3% hoger dan in 2020, food blijft achter met een verlies van 2%. Dat meldt het Centraal Bureau voor de Statestiek (CBS).
De groei komt voornamelijk voort uit de de non-foodsector. Zij zetten gemiddeld 4% meer om, terwijl de verkopen maar 2% hoger waren. Met name de kledingwinkels zagen de grootste groei in de omzet, 12%. Ook de internetverkopen van de detailhandel stegen en daarmee lag de omzet 10% hoger dan in dezelfde periode vorig jaar. Toch lijken de internetverkopen af te zwakken, meldt het CBS. Dit is de laagste omzetgroei in zeven jaar, terwijl begin dit jaar nog een groei was van 84%.
Food blijft achter
De omzet van de foodsector bleef opvallend achter met een daling van 2% ten opzichte van het derde kwartaal van 2020. Dit komt voornamelijk doordat de supermarkten lagere omzetten draaiden. Vorig jaar maakte de sector een enorme groei door het coronaeffect van 6%, dat lijkt nu af te zwakken. De omzet in de voedingsspeciaalzaken groeide wel lichtjes naar 1,8%. Er worden wel steeds meer voedingsmiddelen en drogisterijartikelen online besteld, die omzet nam in dit kwartaal toe met 18%.
Detailhandelaren positief
Ongeveer 40% van de detailhandelaren verwacht een hogere omzet in 2022. Maar 10% denkt dat zij minder zullen omzetten in het aankomende jaar. Ook denkt 20% dat hun personeelsbestand uittgebreid gaat worden en is 14% van plan meer te zullen investeren. Meer ondernemers dan voorheen verwachten dat de prijzen de komende tijd zullen stijgen.
Mis geen enkel topverhaal op Eiwit Trends
Dit premium artikel is enkel beschikbaar voor abonnees
Beperk risico's met betere investeringen
Versterk je ketenpositie met de juiste partners
Versnel innovaties met de nieuwste trends
Beleef journalistiek van top niveau door collega’s, ervaren redacteurs én experts uit de sector.
Chris Polkamp
Alieke Hilhorst
Wendy Noordzij