Foto: ANP
Voor de detailhandel in food valt coronajaar 2020 uit met een omzetgroei van 6,9%.
Supermarkten en speciaalzaken in de voedselsector lijken meer voordeel dan nadeel te hebben van de coronacrisis, constateert het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS). Dat is de grootste groei in deze nu twintig jaar durende eeuw.
Massaal via internet bestellen
De detailhandel an sich boekte een omzetgroei van 5,9%, de sterkste groei sinds 2001. Het aandeel van de foodsector in deze groei is groot, want veel andere typen winkels zagen aan het eind van het jaar een omzetkrimp van een luttele 0,1%. De invloed van de huidige lockdown, die op 14 december 2020 werd afgekondigd heeft vooral impact gehad op de non-food winkels. De detailhandel kon hier op z’n beurt weer van profiteren en boekte in de feestmaand 3,1% meer omzet.
Deze maand ging men massaal via internet bestellen en ook hier profiteren de supers het meest. De online omzet groeide met 58%. Online is er door alle winkeliers in heel 2020 43,5% meer omgezet. Dat is de hoogste groei sinds het CBS in 2014 hierover gegevens begon te publiceren. Niet alleen pure webwinkels brachten meer producten aan de man, ook de verkopen van de webshops van fysieke winkels zaten sterk in de lift.