Foto: ANP
In dit artikel
Voedingsmiddelenbedrijven die zich onvoldoende ontwikkelen met digitalisering, lopen het risico te worden ingehaald door concurrenten die dat wel doen. Daarvoor waarschuwen Arjan van Barneveld van Siemens Digital Industries Software en Jos Hensen van Greywise in het webinar Morgen op het menu: digitalisering als motor van R&D in food, van vakblad VMT.
Het proces van nieuw product naar klant moet worden versneld, omdat die klant innovaties in food eist en deze bovendien snel wil kunnen gebruiken. Daarbij gaat het om trends als plantaardige eiwitten, vleesvervangers en gezondere voedingsmiddelen met minder zout, suiker en vet. Het moet duurzaam en milieuvriendelijk zijn en snel: op het moment dat een consument eraan denkt, wil hij erover kunnen beschikken.
Traceerbaarheid
Bovendien moeten claims worden bewezen en herkomst van ingrediënten traceerbaar zijn. Dat zet een enorme druk op producenten, schetst VMT-hoofdredacteur Willem Paul de Mooij. “Als een producent van Gelderse worst zelf geen biologische variant in de markt zet als daar vraag naar is, dan doet een ander het wel. Een klant die weg is, krijg je niet zomaar terug.”
Technologie helpt ondernemers om vraag en mogelijkheden snel digitaal in kaart te brengen, blijkt op het webinar. “Je moet een digitaal draadje leggen tussen producent en klant”, vertelt Van Barneveld. “Dan kun je snel switchen. Daarvoor hoef je niet, zoals vroeger, eerst in je fabriek te gaan proefdraaien met een nieuw product. Je kunt digitaal valideren of iets haalbaar is en een succes wordt. Hiermee dalen de productiekosten 30 tot 40%, merken wij. En je speelt in op de democratisering van de vraag die gaande is; de consument beperkt zich niet meer tot de keuze tussen geel, groen of rood. De voedingsmiddelenproducent moet op tijd aanbieden wat de klant wil hebben. Dan kun je als producent ook vragen wat je wilt. Zo haal je waarde naar je toe. Tijd die je verliest, wordt ingevuld door de concurrent.”
Digitalisering begeleiden
Het niveau van digitalisering verschilt uiteraard per bedrijf. Hensen begeleidt bedrijven hierin. “Het verbeteren van productieprocessen doen we met goede it-systemen”, stelt hij. “Zo maak je processen efficiënter (automatisering, capaciteit benutten) en kun je beter plannen (voorspellen in- en verkoop) om de nieuwe generatie klanten te voorzien van de gewenste producten en alle informatie (herkomst) erbij. Heel veel bedrijven zijn nog niet klaar voor de toekomst, er wordt nog heel veel met papier en Excel gewerkt. Door de toenemende eisen ontstaat de dwang om te presteren en iedereen kan op zijn eigen manier beginnen.”