Consumenten kiezen steeds vaker voor discountsupermarkten, waaronder Lidl. -Foto: ANP / Wolfgang Filser
Consumenten kiezen steeds vaker voor discountsupermarkten. Lidl en Aldi vergroten daardoor het marktaandeel. Dat blijkt uit cijfers van onderzoeksbureau IRI.
Klanten binnenhalen
Supermarkten doen er alles aan om klanten aan zich te binden. Zij zetten nu vol in op reclames en acties om klanten ook na de dure vakantieperiode te behouden. Het is gebruikelijk dat consumenten na de vakantie bewuster kijken naar hun portemonnee en de uitgaven daarop aanpassen. Dirk en Vomar bevriezen bijvoorbeeld de prijs van tientallen basisproducten. Albert Heijn zet het huismerk extra in de kijker en Jumbo houdt de prijzen van andere winkels dagelijks in de gaten. Beide supermarkten zien dat er meer huismerkproducten verkocht worden. Directeur Marc Jansen van branchevereniging CBL ziet dat de verschillende supermarkten elk hun eigen acties hebben. âDat is goed, laat de markt zijn werk maar doen.â Volgens Jansen waren er wel oproepen om gezamenlijk de prijzen te beperken, maar mag dat helemaal niet.Mis geen enkel topverhaal op Eiwit Trends
Dit premium artikel is enkel beschikbaar voor abonnees
Beperk risico's met betere investeringen
Versterk je ketenpositie met de juiste partners
Versnel innovaties met de nieuwste trends
Beleef journalistiek van top niveau door collega’s, ervaren redacteurs én experts uit de sector.
Alieke Hilhorst
Wendy Noordzij
Chris Polkamp