Bij zowel Jumbo als AH nemen de huismerk-vleesvervangers de meeste schapruimte in. Foto: ANP
In dit artikel
Afgelopen week vonden duidelijke veranderingen plaats in het schap met vleesvervangers van Albert Heijn en Jumbo.
Huismerk-vleesvervangers nemen meeste ruimte in
Huismerken zijn de afgelopen jaren een steeds belangrijkere rol gaan spelen. Het afgelopen jaar nam de consumentenvraag naar goedkopere producten alleen maar toe vanwege de inflatie. Ook in de vleesvervangers is er een opmars geweest in het aantal private label producten. Bij zowel Jumbo als AH nemen de huismerk-vleesvervangers de meeste schapruimte in. De supermarkten trekken hiermee ook de kar wat betreft productinnovaties en -introducties in het schap. AH schaafde flink aan het assortiment en introduceerde afgelopen week een heel aantal nieuwe producten onder het eigen merk.Inspelen op trends: wereldgerechten en gemak
Wereldse smaken spelen een belangrijke rol in de nieuwe producten. De vegetarische kipstukjes zijn nu in meerdere smaken verkrijgbaar, zoals indiase tandoori, piri piri en kerrie. Het lijkt erop dat de supermarkt hiermee inspeelt op de trends van gemak (niet meer zelf hoeven kruiden) en wereldgerechten. Er zijn nu dus veel verschillende soorten plantaardige kipstukjes te krijgen. Tegelijkertijd heeft de supermarkt geen zogenoemde âwhole cutsâ meer in het huismerkassortiment, zoals een kipfilet-vervanger of filetlapje. Die waren eerder wel te koop onder het AH-merk. De retailer voegde daarnaast verschillende producten toe op basis van tempeh en tofu, zoals gehakt van tempeh, tempeh met de smaak sweet chili en tofu in de smaak mexicaans. Danielle Mol houdt zich met haar bedrijf The Green Up Company bezig met plantaardige bedrijven te helpen hun strategie voor de retail te bepalen. Ze zegt over deze nieuwe producten: âOver het algemeen zijn tempeh en tofu geen producten die veel worden gegeten door flexitariërs. Met de nieuwe producten en smaken lijkt Albert Heijn het voor deze groep makkelijker te willen maken om toch voor deze producten te kiezen.âSnel een vegetarische maaltijd bereiden
In de lijn van de gemakstrend liggen ook de nieuwe kant-en-klare vega(n) gevulde sauzen: vegetarische groene curry met kipstukjes, vegan bolognesesaus met rulstukjes en vegan chili sin carne met rulstukjes. âDit zijn producten die het eenvoudiger maken om snel een vegetarische maaltijd te bereiden. Consumenten hoeven alleen maar zelf rijst of pasta toe te voegen. Dat is wel innovatief te noemenâ, aldus Mol. Twee producten op basis van paddenstoelen zijn ook nieuw onder het huismerk: Mexicaans gehakt van paddenstoelen en shoarma van paddenstoelen. Tegelijk verdwenen andere vleesvervangers met groenten in de hoofdrol uit het assortiment, zoals de broccoliburger, de spinazieburger, de groente-nuggets en de bloemkoolsteak. Ook de notenballetjes en notenburger zijn niet meer te koop.Nieuwe producten in de schappen
Waar het leek of een beweging was ingezet van diversificatie van hoofdingrediënten, zoals meer groente, lijkt dit nu weer wat beperkt te zijn. Wel heeft het AH-huismerk nu een nieuwe burger op basis van jackfruit. Opvallend is dat de producten van Rootzz of Nature, een merk dat vleesvervangers met jackfruit maakt, niet meer te koop zijn bij de supermarkt. Ook van A-merken liggen er nieuwe producten in de schappen. Zo verkoopt Beyond Meat nu ook kipvervangers, in plaats van alleen vervangers voor rundvlees. Zowel de Vegetarische Slager als Valess breidden hun assortiment bij AH uit met respectievelijk vijf en vier producten.Beweging in merken
Bij Jumbo veranderde er vooralsnog weinig in het huismerkassortiment. Daar is vooral beweging te zien in de merken. Zo zijn producten van Like Meat, Meatless Farm en Dutch Weed Burger niet meer te koop. Ook Garden Gourmet, het tweede grootste merk bij concurrent AH, lijkt verdwenen. Een woordvoerder van Jumbo laat desgevraagd weten dat âde producten van Garden Gourmet op dit moment beperkt beschikbaar zijnâ. De reden is onduidelijk. Tegenover het verdwijnen van merken staat dat Heinz met vier producten een plekje in de schappen heeft gekregen bij Jumbo (waren al te koop bij onder andere DekaMarkt). Hetzelfde geldt voor Bumi, dat eerder al te koop was via Ekoplaza.In het verbeteren en âveganizenâ van producten zie ik kansenâOver het algemeen vind ik de nieuwe producten geen âwauw-factorâ hebbenâ, zo zegt Danielle Mol. âEr wordt vooral verder gebouwd op wat er al is. Er is weinig echte innovatie of vernieuwing. Wel zijn er een aantal producten verbeterd in receptuur, zoals van Like Meat en het AH-huismerk. Ook zijn de Little Willies (worstjes) van de Vegetarische Slager nu vegan in plaats van vegetarisch. In het verbeteren en âveganizenâ van producten zie ik kansen.â
Geen nieuwe merken bijgekomen
Wat betreft het aantal merken dat te koop is bij de twee retailers is er een daling. Er zijn bij de assortimentswisseling bij AH geen nieuwe merken bijgekomen. âDat baart me zorgen. Er lijkt een stilstand te zijn in de introductie van nieuwe, kleine merken in de retail, terwijl daar juist vaak de innovatieve ideeën en producten vandaan komen. Albert Heijn voegt dan wel wat innovatievere producten toe aan het huismerk, om te kijken hoe dat verkoopt. Maar ik zie het belang van merken hierin: die heb je nodig om nieuwe producten te kunnen laden.âMis geen enkel topverhaal op Eiwit Trends
Dit premium artikel is enkel beschikbaar voor abonnees
Beperk risico's met betere investeringen
Versterk je ketenpositie met de juiste partners
Versnel innovaties met de nieuwste trends
Beleef journalistiek van top niveau door collega’s, ervaren redacteurs én experts uit de sector.
Wendy Noordzij
Alieke Hilhorst
Chris Polkamp