Foto: ANP
In dit artikel
Webwinkelgigant Amazon heeft een belang van 2% genomen in het Amerikaanse dochterbedrijf van Just Eat Takeaway, Grubhub.
Financiële effecten vanaf 2023
Just Eat Takeaway maakt bekend dit jaar geen financiële effecten te verwachten van de samenwerking. Pas vanaf 2023 verwacht het bedrijf positieve resultaten te zien. Adam DeWitt, CEO van Grubhub: âIk ben enorm blij met deze samenwerking. Met de hulp van Amazon kunnen we met Grubhub nog meer consumenten verbinden met lokale restaurants.â Na de bekendmaking van de samenwerking schoot de koers van Just Eat Takeaway omhoog (+13%). Met de dienst Amazon Prime krijgen consumenten speciale kortingen op Amazon. Daarnaast is het een videodienst zoals Netflix. Het bedrijf lanceerde in 2015 een eigen thuisbezorgservice: Prime Now. Dit werd in 2018 opgedoekt omdat het de concurrentie met Grubhub en de grootste maaltijdbezorger in Amerika, DoorDash, niet aan kon. In Nederland is Amazon Prime ook verkrijgbaar.Verkoop Grubhub
Eerder dit jaar maakte Just Eat Takeaway nog bekend te kijken naar een mogelijke (gedeeltelijke) verkoop van Grubhub. Sinds de acquisitie zijn er veel geluiden opgegaan over directe verkoop van de Amerikaanse maaltijdbezorger. Aandeelhouders zagen liever dat Just Eat Takeaway zich zou focussen op al bestaande markten. Die focus brengt het bedrijf nu aan, en het richt zich meer op markten waarin het echt succesvol kan worden. Activiteiten in Portugal, Roemenië en Noorwegen zijn al gestaakt.Mis geen enkel topverhaal op Eiwit Trends
Dit premium artikel is enkel beschikbaar voor abonnees
Beperk risico's met betere investeringen
Versterk je ketenpositie met de juiste partners
Versnel innovaties met de nieuwste trends
Beleef journalistiek van top niveau door collega’s, ervaren redacteurs én experts uit de sector.
Wendy Noordzij
Alieke Hilhorst
Chris Polkamp