Foto: Nick Ansell
In dit artikel
Meer dan 60% van de consumenten heeft de focus op voedselveiligheid vergroot door de coronapandemie.
Dat blijkt uit onderzoek van ingrediëntenleverancier Kerry, een wereldwijd concern met hoofdkantoor in Ierland.
Kwetsbaar door corona
Kerry onderzocht de mening van consumenten over voedselveiligheid en -behoud naar aanleiding van Wereldvoedselveiligheidsdag op maandag 7 juni. Dit onderzoek toont aan dat mensen zich kwetsbaar voelen door corona en dat leidt tot meer aandacht voor het voedsel dat ze consumeren, stelt het bedrijf. Gezond, vertrouwde ingrediënten en minimale bewerking is wat consumenten zoeken.
Conservering
“Een belangrijke factor die voedselveiligheid mogelijk maakt, is conservering”, stelt Kerry. “Hierbij wordt gebruik gemaakt van synthetische ingrediënten of processen waarin veel energie en water nodig zijn om de houdbaarheid van voedsel te verlengen, zodat het veilig consumenten bereikt.”
Conserveermiddelen belangrijk voor 78% respondenten
Uit het onderzoek blijkt dat 78% van de consumenten conserveermiddelen belangrijk vindt in voedingsmiddelen en dranken. Tegelijkertijd hechten ze meer waarde aan producten zonder toevoegingen en conserveermiddelen. In duurzame ingrediënten en productieprocessen ligt de uitdaging voor de industrie, stellen de onderzoekers van Kerry.
Houdbaarheidsdatum
Verder kwam aan het licht dat ruim 20% van de consumenten de houdbaarheidsdatum op eten en drinken niet volgt. Met educatie is betere afstemming mogelijk tussen veilig consumeren en het tegengaan van voedselverspilling.