Skip to content

Duitse biosupermarkt Biomare in financiële problemen

De Duitse biologische supermarktketen Biomare heeft faillissementsbescherming (Schutzschirmverfahren) aangevraagd. Dat meldt de Lebensmittel Zeitung.

Marktonderzoeksbureau GfK meldde recent in Duitse media dat de omzet in biologische supermarkten afgelopen augustus ruim 10% lager is ten opzichte van een jaar eerder. Foto: ANP / Daniel Karmann premium

Marktonderzoeksbureau GfK meldde recent in Duitse media dat de omzet in biologische supermarkten afgelopen augustus ruim 10% lager is ten opzichte van een jaar eerder. Foto: ANP / Daniel Karmann

De Duitse biologische supermarktketen Biomare heeft faillissementsbescherming (Schutzschirmverfahren) aangevraagd. Dat meldt de Lebensmittel Zeitung.

Biomare, met vier vestigingen in Leipzig, geeft als reden de hoge kostendruk en aangepast consumentengedrag. Als gevolg van stijgende energie- en woonlasten besparen steeds meer consumenten op de boodschappen. Ook verschuift de inkoop van biologische producten van speciaalzaken naar discountwinkels. Dit heeft geresulteerd in sterke verliezen voor Biomare. De supermarktketen heeft zo’n 100 mensen in dienst. Schutzschirmverfahren geeft de onderneming tijdelijk bescherming tegen schuldeisers en wat lucht om naar een oplossing te zoeken voor de ontstane financiële problemen.

Meer winkelketens in financiële problemen

Biomare is zeker niet de enige winkelketen die in Duitsland in de financiële problemen is gekomen. De krant noemt voorbeelden als natuurvoedingswinkelketen Bacher – met meer dan 100 vestigingen door het hele land- en SuperBioMarkt AG -met zo’n 30 winkels in Noordrijn-Westfalen. De failliete bio-groothandel BiUno moest de bedrijfsactiviteiten afgelopen zomer stopzetten. Marktonderzoeksbureau GfK meldde recent in Duitse media dat de omzet in biologische supermarkten afgelopen augustus ruim 10% lager is ten opzichte van een jaar eerder. Bij natuurvoedingswinkels daalde de omzet zelfs met 37,5%. Götz Rehn, oprichter van de biologische winkelketen Alnatura, spreekt van de grootste malaise in de biologische keten in de afgelopen 35 jaar.

Consumenten kiezen vaker voor huismerkproducten

Ook een handelsexpert van GfK geeft aan dat het niet zo is dat consumenten niet meer voor biologische producten kiezen. Biologisch zou zelfs aan marktaandeel winnen. Consumenten kopen hun biologische producten echter vaker in ‘normale’ supermarkten en bij discounters. Daarbij signaleert ook hij dat consumenten vaker voor huismerkproducten kiezen. Fabrikanten van merkartikelen in de biologische sector verloren volgens GfK tussen juni 2021 en juni 2022 ongeveer 8,9% van hun omzet, terwijl de omzet in huismerken met 9% toenam.
Volgens het GfK kan de biologische sector in nog zwaarder weer komen als de financiële problemen van consumenten in Duitsland verergeren
Volgens de expert bestaat het risico dat de biologische markt in zijn geheel alsnog gaat krimpen. In Duitsland lag het gemiddelde prijsniveau van boodschappen afgelopen september bijna 19% hoger ten opzichte van een jaar eerder. Ook de andere kosten lopen op. Volgens het GfK kan de biologische sector in nog zwaarder weer komen als de financiële problemen van consumenten in Duitsland verergeren.

Mis geen enkel topverhaal op Eiwit Trends

Dit premium artikel is enkel beschikbaar voor abonnees

Beperk risico's met betere investeringen

Versterk je ketenpositie met de juiste partners

Versnel innovaties met de nieuwste trends

Beleef journalistiek van top niveau door collega’s, ervaren redacteurs én experts uit de sector.

Afbeelding

Wendy Noordzij

Chris Polkamp

Chris Polkamp

Alieke Hilhorst

Alieke Hilhorst

Abonneer vanaf €2,50/week

Snel delen