Foto: Canva
In dit artikel
Hoe fair voor de leverancier van de grondstof â de boer â is de prijs van âfairâ melk? Consumentenorganisatie Verbraucherzentrale Noordrijn-Westfalen vindt het moeilijk om te traceren wat er van die eerlijke prijs bij de leverancier terechtkomt.
In Duitsland zijn door de zuivelindustrie en de supermarkten diverse initiatieven genomen om de consument de gelegenheid te bieden voor melk een voor de boer âfairâ prijs te bieden. Daarbij gaat het om een prijs waarmee de leverancier van de grondstof qua dekking van de kosten uit de voeten kan. Daartoe blijken veel consumenten inderdaad bereid, maar in hoeverre de initiatieven ook tot het halen van het doel hebben geleid, blijft behoorlijk onduidelijk. Dit constateert consumentenbelangenorganisatie Verbraucherzentrale van de deelstaat Noordrijn-Westfalen (NRW) die de bedoelde initiatieven nader heeft bekeken.
Wat is de kostprijs van melk?
Vooraf: iedere Duitse deelstaat heeft een eigen Verbraucherzentrale, die overwegend door de overheid wordt gefinancierd maar onafhankelijk operereert. Deze organisaties zijn derhalve semi-overheidsorganen en zo bekeken maar gedeeltelijk vergelijkbaar met bijvoorbeeld de Nederlandse Consumentenbond.
De onduidelijkheid heeft uiteraard alles te maken met de vraag wat de kostprijs is van melk. Van die kostprijs kan alleen een indicatie worden gegeven, want melkveehouders zijn hoe dan ook zelfstandige ondernemers met uiteenlopende productieomstandigen.
Die Faire Milch
De exponent van de eerlijk betaalde melk is âdie Faire Milchâ van melkveehoudersbond BDM. Deze bond werkt daarbij in feite als een gewone melkcoöperatie die de winst via een nabetaling uitkeert aan de grondstofleveranciers. Niettemin garandeert Faire Milch een basisprijs van â¬Â 0,45 per liter. De honorering van de leveranciers is evenwel niet helemaal traceerbaar, meldt de Verbracherzentrale NRW.
Du bist hier der Chef
Aanzienlijk onconventioneler is het initiatief âDu bist hier der Chefâ. Bij dit initiatief bepaalt de consument helemaal zelf wat een fair prijs is, zij het niet individueel bij de productkeus in de supermarkt maar door middel van stemming in verenigingsverband. Aan die stemming namen volgens de Verbraucherzentrale ruim 9.000 consumenten deel en dat resulteerde (stand februari â22) in een op de emballage afgedrukte prijs van â¬Â 1,45 per literpak: flink hoger dan het gangbare prijsniveau bij discounters als Aldi en Lidl. Het aantal leden van âDu bist hier der Chefâ beperkt zich overigens tot 1.000.
Prijsopslag bij Netto Marken Discount
Nog een ander initiatief om de melkveehouder met behulp van de consument aan een betere prijs te helpen is âEin Herz für Erzeugerâ, opgezet door de supermarktketen Netto Marken Discount. Netto Marken Discount werkt met een prijsopslag van â¬Â 0,10 cent, waarbij â aldus de Verbraucherzentrale â âwordt gesuggereerdâ dat dit bedrag onverkort ten goede komt aan de boer. Dit is echter niet waar want de boeren krijgen slechts â¬Â 0,01 en dan nog alleen als het aandeel van de melk met het merk âEin Herz für Erzeugerâ in de totale melkomzet van Netto Marken Discount minstens de 10% haalt.
Mis geen enkel topverhaal op Eiwit Trends
Dit premium artikel is enkel beschikbaar voor abonnees
Beperk risico's met betere investeringen
Versterk je ketenpositie met de juiste partners
Versnel innovaties met de nieuwste trends
Beleef journalistiek van top niveau door collega’s, ervaren redacteurs én experts uit de sector.
Alieke Hilhorst
Wendy Noordzij
Chris Polkamp