Skip to content

Duitse retailer Rewe maakt milieukosten zichtbaar

Updated on:
Achtergrond
Retail
Het concern hangt de resultaten van de studie aan de grote klok in het kader van het duurzaamheidsprogramma van Rewe’s supermarktketen Penny, een van de discounters in het Duitse retaillandschap. Foto: ANP

Het concern hangt de resultaten van de studie aan de grote klok in het kader van het duurzaamheidsprogramma van Rewe’s supermarktketen Penny, een van de discounters in het Duitse retaillandschap. Foto: ANP

Rewe laat in zijn discountketen Penny de consument kennis maken met de milieukosten die in de voedselketen worden veroorzaakt. Als deze kosten worden meegerekend, worden producten duidelijk duurder.

De Duitse retailer Rewe-Gruppe zwengelt de discussie over de echte kosten van voedsel hard aan. Het supermarktconcern heeft de universiteit van Augsburg de opdracht gegeven om uit te rekenen wat een groep van veel gekochte levensmiddelen zouden moeten kosten, als ook de nadelige effecten van de productie en distributie op het milieu worden meegerekend. Het concern hangt de resultaten van de studie aan de grote klok in het kader van het duurzaamheidsprogramma van Rewe’s supermarktketen Penny, een van de discounters in het Duitse retaillandschap. In een filiaal in Berlijn zijn de ‘echte prijzen’ naast de gewone prijzen gezet, om te kijken hoe de consument erop zou reageren.

‘Echte prijzen’ 62% hoger

De ‘echte prijzen’ zoals becijferd door de economen van Augsburg zijn gemiddeld niet een beetje, maar fors hoger: 62%. De meerprijzen zijn berekend voor acht producten, telkens voor de gangbare en biologische variant, en wel van appels, bananen, aardappelen, tomaten, mozzarella, Goudse kaas, melk en gemengd vlees.

Niet verrassend is dat voor gangbaar vlees de hoogste meerprijs zou moeten worden betaald, namelijk plus 173%, gevolgd door gangbare melk met een plus van 122%. Ook de biologische varianten van deze dierlijke producten ontkomen niet aan een hogere prijs. In dit geval gaat het om prijstoeslagen van resp. 126 en 69%. Het ‘laagst’ scoren appels: 8% voor gangbare en 4% voor biologische.

True costs

De berekeningen van de ‘true costs’, zoals de milieukosten in internationale economische kringen wordt aangeduid, zijn opgesteld door een team van de Augsburgse universiteitsinstelling Institut für Materials Resource Management. De ‘true costs’ zouden volgens instituutsleider Tobias Gaugler wellicht nog hoger uitpakken, als ook met zaken als dierenwelzijn en de gevolgen van het groeiende probleem rond de multiresistente bacteriën rekening zou zijn gehouden. Daarvoor ontbreken echter de nodige data. Niettemin is hij er blij mee dat Rewe de kwestie ‘true costs’ nu ook bij de gewone consument heeft aangekaart. Tot dusver bleef de discussie grotendeels beperkt tot wetenschappelijke kringen, meent Gaugler.

Kassaprijs niet anders

Door de ‘true costs’ zichtbaar te maken hoopt Rewe zelf bij te kunnen dragen aan een oplossing van de kwestie. Als de reacties in het filiaal in Berlijn positief zijn, wil het concern het initiatief uitbreiden naar meer winkels. Ook het aantal producten waarvan de ‘true costs’ worden vermeld zal dan mogelijk verder worden opgevoerd, zegt directielid Stefan Magel. “Maar aan de kassa betalen onze klanten natuurlijk de verkoopprijs zonder true costs”, zo laat hij niet na te benadrukken.

Snel delen

Afbeelding
Wim Verseput

Freelance redacteur