Skip to content

Duitse supermarkt test true price in alle filialen

Duitse supermarkt Penny biedt een week lang een aantal producten aan voor de ‘echte prijs’.

Updated on:
Nieuws
Sustainable food
De prijs voor 400 gram Weense worstjes verdubbelt bijna van € 3,19 naar € 6,01. - Foto: ANP

De prijs voor 400 gram Weense worstjes verdubbelt bijna van € 3,19 naar € 6,01. - Foto: ANP

De Duitse supermarkt Penny biedt een week lang een aantal producten aan voor de ‘echte prijs’. De supermarkt werkt samen met twee universiteiten om te kijken wat de reactie van consumenten is. In alle 2.150 vestigingen wordt de true price gevraagd.

Discounter Penny biedt negen voedingsmiddelen aan voor hun ‘echte prijs’, die is berekend door de technische universiteit van Neurenberg en de universiteit van Greifswald. De prijs van 300 gram kaas stijgt van € 2,49 naar € 4,48. De prijs voor 400 gram Weense worstjes verdubbelt bijna van € 3,19 naar € 6,01. In de prijzen zijn met de volgende factoren rekening gehouden: klimaat, waterverbruik, landgebruik en gezondheid (schade aan gezondheid veroorzaakt door bijvoorbeeld ammoniak of gewasbescherming). De proef loopt een week lang in alle Duitse filialen van Penny.

Gangbaar vs. biologisch en vega

Daarnaast willen de universiteiten en de supermarkt het verschil in verborgen kosten tussen reguliere en biologische/vegetarische producten laten zien aan de consument. Van de negen producten zijn vier biologisch en één vega. De prijs voor de Weense worstjes stijgt met 88%. De prijs van biologische worstjes stijgt met 63% door de externe kosten te berekenen en vega schnitzels zien een prijsstijging van 5%.

De meerprijs wordt gedoneerd aan het toekomstproject van Penny in samenwerking met zuivelmerk Berchtesgadener Land om onderzoek te doen naar klimaatvriendelijke landbouw.

Lees verder onder foto

Afbeelding

Nederlandse test met true pricing

Onlangs rondde supermarkt Albert Heijn een proef met true pricing af. Het bedrijf testte het effect van true pricing op koffieconsumptie in drie AH To Go-locaties. 15% van de consumenten was bereid de echte prijs te betalen. Dit was de eerste grote proef met true pricing door een grote Nederlandse supermarkt.

Snel delen

Alieke Hilhorst
Alieke Hilhorst

Redacteur