Skip to content

Duitse supers in gevecht om consument en stunten met lage prijzen plantaardig

Afbeelding

Foto: Canva

Voor het eerst in Duitsland zijn de kosten van een plantaardig boodschappenmandje lager dan die van de dierlijke tegenhanger, gevonden bij discounter Lidl. Columnist Jochem Wolthuis ziet dat Duitse supermarkten consumenten lokken met lagere prijzen voor plantaardig.

Consumenten bij Lidl betalen voor het eerst €0,61 minder voor een plantaardig boodschappenmandje dan voor een dierlijk. In april 2024 kondigde Lidl een prijsverlaging van hun plantaardige huismerk Vemondo aan en binnen 6 maanden bleek dat de verkoop bij Lidl met 30 procent was verhoogd. Kennelijk werkt offensieve prijsdaling in Duitsland.

De prijsnivellering van plantaardige alternatieven in Duitsland zet zich overigens in alle Duitse ketens aantoonbaar voort, blijkt uit een nieuwe studie van ProVeg. Gemiddeld is in Duitsland het prijsverschil voor een gevarieerd boodschappenmandje nog maar 16 procent duurder – een daling van 9 procent ten opzichte van vorig jaar. In 2022 kostten plantaardige vervangers nog 53 procent meer dan hun dierlijke tegenhanger. In de categorie gesneden kaas daalden de prijzen met meer dan 40 procent. Net als vorig jaar zijn plantaardige melkalternatieven bij alle retailers goedkoper dan koemelk, ondanks de extra heffingen.

Plantaardige levensmiddelen spelen in Duitsland een strategische rol als benchmark om klanten te winnen

Grote verschillen

Het onderzoek onthult enkele grote verschillen tussen de retailers: Op de ranglijst van prijsverschillen plantaardig-dierlijk staat Lidl bovenaan, gevolgd door Rewe met kleinste prijsverschil van €0,62. Aan de andere kant staat Edeka met een opvallend groot prijsverschil van 60 procent, doordat er nog geen huismerkproducten beschikbaar zijn voor pizza, gehakt en vissticks. Desondanks zet Edeka samen met Lidl de standaard voor de laagste prijs in 7 productcategorieën, op de voet gevolgd door Kaufland. Voor het derde achtereenvolgende jaar vergeleek ProVeg plantaardige en dierlijke boodschappenmandjes met basisproducten in 12 categorieën bij de 6 grootste Duitse kruideniersketens: Aldi Nord, Aldi Süd, Edeka, Kaufland, Lidl en Rewe. De manden bevatten artikelen zoals vleeswaren, hamburgers, vissticks, roomkaas, gehakt, yoghurt, gesneden kaas, kookroom, melk, pizza en schnitzel.

Klant winnen

Duitsland telt in verhouding 15 keer meer discounters dan in Nederland.  Samen hebben zij ongeveer de helft van het marktaandeel, tegenover de servicesupermarkten en daarmee zijn de discounters een geduchte marktpartij. Prijs versus kwaliteit en sortiment zijn in Duitsland in het gevecht om marktaandeel hele belangrijke factoren om consumenten te winnen. Plantaardige levensmiddelen spelen in Duitsland dus een strategische rol als benchmark om klanten te winnen. Dat is natuurlijk gunstig voor marktaandeel, de vraag is in hoeverre producenten en leveranciers met deze prijsdruk omgaan in Duitsland. Te midden van de hoge inflatie is er dus een sprankje hoop voor Duitse huishoudens.

Snel delen

Jochem Wolthuis
Jochem Wolthuis

Auteur van 'Duitsland schept op'