Skip to content

Duitser stelt dierwelzijn en herkomst pluimveevlees boven bio

Updated on:
Nieuws
Sustainable food
Foto: ANP

Foto: ANP

Dierenwelzijn en herkomst zijn voor de Duitse consument bij de aankoop van pluimveevlees belangrijker dan de vraag of het product biologisch is gecertificeerd.

Dat concludeert de Duitse pluimveehoudersorganisatie ZDG aan de hand van de resultaten van een ‘pluimveereferendum’ waaraan 10.000 burgers deelgenomen hebben. De Duitse dan wel regionale herkomst van pluimveevlees is voor 65% van de deelnemers een belangrijk aankoopcriterium en voor 58% is dat tevens het dierenwelzijn in de productie. De aanwezigheid van een bio-label moet het stellen met 38%. ZDG noemt dit verschil opvallend.

De consument wil tegen deze achtergrond ook dat de herkomst duidelijk bij het product wordt aangegeven, niet alleen in de supermarkt maar ook in de horeca. Die wens heeft 74% van de deelnemers.

Heffing

Een grote meerderheid van 78% spreekt zich uit voor een door de staat gecontroleerd dierenwelzijnslabel. Iets minder (70%) burgers zijn bereid daarvoor in de vorm van een heffing € 0,40 cent per kilo meer te betalen.

Groei in consumptie pluimveevlees

Pluimveevlees komt bij 60% van de deelnemers minstens een keer per week op tafel. Voor 48% is het product niet meer weg te denken uit een evenwichtig dieet. ZDG (Zentralverband Deutscher Geflügelwirtschaft) ziet een en ander bevestigd door de groei van de consumptie. Vorig jaar steeg deze opnieuw, ditmaal met 300 gram naar 22,3 kilo per inwoner.

Snel delen

Afbeelding
Wim Verseput

Freelance redacteur