Skip to content

Duitsers boos op VW dat legendarische worst schrapt

Updated on:
Achtergrond
Retail
Currywurst met kreukelpatat is een kantine-hit bij Volkswagen. - Foto: ANP premium

Currywurst met kreukelpatat is een kantine-hit bij Volkswagen. - Foto: ANP

Volkswagen wil vlees weren uit een bedrijfskantine. Critici beschuldigen het autoconcern van greenwashing.

Wie Volkswagen zegt denkt aan auto’s. Het Duitse concern produceert echter nog iets dat net zo legendarisch is als de Kever of de Golf. En dat is de befaamde curryworst, die Volkswagen in de bedrijfskantines verkoopt aan zijn personeel. Jaarlijks produceert VW in eigen slagerijen maar liefst 7 miljoen van deze worsten. De concernleiding schrapt de curryworst na de zomervakantie van het menu in een van de 17 kantines in de hoofdvestiging in Wolfsburg. En dat leidt in vleesminnend Duitsland tot discussie.

De ‘Currywurst’ van VW is zo’n begrip dat Wikipedia daar een complete pagina aan wijdt. De worst wordt sinds 1973 geserveerd in de bedrijfskantines en heeft zelfs een eigen onderdeelnummer: 199398500A. Het concern maakt ook zelf de curry die bij een Duitse worst hoort, met onderdeelnummer 199398500B. De curryworst is verreweg de best verkochte Volkswagen aller tijden.

Meer vraag naar vegetarisch en veganistisch in kantine VW

Hoe legendarisch en populair de worst ook is: de concernleiding schrapt die van het menu in een van de kantines in Wolfsburg. Het levert zo veel discussie op dat topman Herbert Diess tekst en uitleg gaf aan de media. “We serveren vegetarische en veganistische voeding in onze restaurants omdat steeds meer medewerkers erom vragen. Het eten in onze kantines wordt steeds gezonder.”

Ook Nils Potthast, hoofd van de restaurants bij VW, ziet de trend naar meer vegetarisch. “We bieden 150 maaltijden aan zonder vlees”, zegt hij in een interview met het gastronomische tijdschrift GV-Praxis. “We hadden in een van de kantines laatst pompoenragout met zoete aardappelen op het menu staan. Bijna 50% van de mensen wilde die maaltijd. Voor mij zijn onze gasten geen collega’s, maar in de eerste plaats klanten. We moeten het aandurven om nieuwe dingen te doen.”

Currywurst met frites is een van de krachtbronnen van de vakman in de fabriek

Kritiek op schrappen curryworst

Daar denken veel Duitsers anders over. Volgens Duitse media is op sociale media zelfs opgeroepen om VW te boycotten. De boerenbond van de deelstaat Sleeswijk-Holstein plaatste een bericht op Facebook en sloot af met de snerende opmerking dat je als VW-werknemer best kunt werken zonder worst, maar dat iedereen ook best zonder een VW kan. Andere critici vinden dat VW aan ‘greenwashing’ doet: je doet je milieu- en klimaatvriendelijker voor dan je bent. Want auto’s belasten het milieu en stoten CO2 uit. Dan maak je het menu vleesloos, omdat dat goed zou zijn voor het klimaat. Ook Gerhard Schröder, voormalig bondskanselier en voormalig lid van de raad van commissarissen bij VW, sprak zich uit. “Currywurst met frites is een van de krachtbronnen van de vakman in de fabriek.”

Er zijn ook Duitsers die het voornemen van VW toejuichen. Het is een teken dat het autoconcern op weg is naar duurzaamheid en gezond eten. Gelukkig voor de arbeider die zijn dagelijkse curryworst niet wil missen: aan de overkant van de straat is een bedrijfskantine waar de VW-worst op het menu blijft staan.

Mis geen enkel topverhaal op Eiwit Trends

Dit premium artikel is enkel beschikbaar voor abonnees

Beperk risico's met betere investeringen

Versterk je ketenpositie met de juiste partners

Versnel innovaties met de nieuwste trends

Beleef journalistiek van top niveau door collega’s, ervaren redacteurs én experts uit de sector.

Chris Polkamp

Chris Polkamp

Alieke Hilhorst

Alieke Hilhorst

Afbeelding

Wendy Noordzij

Abonneer vanaf €2,50/week

Snel delen

Jan Engwerda
Jan Engwerda

Voormalig redacteur