De helft van de milieu-informatie is misleidend, ongegrond of vaag. Foto: Canva
In dit artikel
Volgens de Europese Commissie zijn er op dit moment 230 milieulabels op de Europese markt. Voor de helft van de producten met zoân label geldt volgens diezelfde instantie dat de milieu-informatie misleidend, ongegrond of vaag is.
Halve waarheden en wantrouwen
Dat is nog niet zo eenvoudig. Echte, pure misleiding is misschien nog wel het makkelijkst aan te pakken. Veel lastiger zijn de halve waarheden, zoals een grote vermelding op een product dat de verpakking duurzaam en gerecycled is, maar verder niet ingaan op wat er in die verpakking zit. Greenwashing schaadt niet alleen de consument. Ook producenten, de aanbieders, hebben zichzelf uiteindelijk te pakken. Teleurgestelde consumenten die erachter komen dat ze misleid zijn, zullen wantrouwig blijven. Dan is een volgende keer nog meer marketing-inspanning nodig om hen over te halen.Complex probleem
Maar het is een complex probleem. Je mag als ondernemer toch ook trots uitdragen? Vertellen dat jouw product in ieder geval voor een deel duurzaam is? Waar houdt âeerlijke promotieâ op, waar ligt de grens met misleiding? Lang niet alle greenwashing is moedwillig en te kwader trouw, constateren de ACM en de Kamer van Koophandel. Die stelden een speciale leidraad voor duurzaamheidsclaims op om ondernemers te helpen. Ze geven ook vijf vuistregels over dit onderwerp. De eerste twee: maak duidelijk wat er duurzaam is aan je product, en bewijs die duurzame beloftes met feiten. Heel simpel eigenlijk. Lees ook: Europees Parlement stemt in met greenwashing-wetMis geen enkel topverhaal op Eiwit Trends
Dit premium artikel is enkel beschikbaar voor abonnees
Beperk risico's met betere investeringen
Versterk je ketenpositie met de juiste partners
Versnel innovaties met de nieuwste trends
Beleef journalistiek van top niveau door collega’s, ervaren redacteurs én experts uit de sector.
Alieke Hilhorst
Chris Polkamp
Wendy Noordzij