Skip to content

Duurzaamheidskeurmerk voeding blijft in trek

Ondanks de sterke inflatie kiezen nog steeds veel consumenten voor producten met een duurzaamheidskeurmerk.

Updated on:
Nieuws
Sustainable food
Vooral het Beter Leven-keurmerk deed het met een groei van 2,8% naar € 1,4 miljard goed. Foto: ANP premium

Vooral het Beter Leven-keurmerk deed het met een groei van 2,8% naar € 1,4 miljard goed. Foto: ANP

Ondanks de sterke inflatie kiezen nog steeds veel consumenten voor producten met een duurzaamheidskeurmerk. Dat blijkt uit de Monitor Keurmerken Retail over de eerste helft van 2022.

De omzet in duurzame producten groeide met 0,9% naar ruim € 3,2 miljard. Dit terwijl de totale foodomzet met 0,3% toenam. Het omzetaandeel keurmerken kwam daarmee over de eerste helft van dit jaar uit op 21% (+0,1%).

Lees ook: Aandeel omzet uit duurzame voeding neemt toe

Vooral het Beter Leven-keurmerk deed het met een groei van 2,8% naar € 1,4 miljard goed. Maar ook Biologisch – plus 0,5% naar € 529 miljoen – wint aandeel binnen de totale foodomzet. De viskeurmerken MSC en ASC daarentegen verliezen wat aandeel binnen verse vis en diepvriesvis, maar het MSC-keurmerk maakt wel zijn opmars binnen visconserven.
Marktonderzoeksbureau IRI geeft aan dat de verduurzaming van voedselverkopen gedurende de eerste helft van dit jaar stand heeft gehouden. Dit in tegenstelling tot signalen uit buurland Duitsland over vraaguitval voor biologisch vanwege stijgende prijzen en prijsbewustheid bij de consument.

Supermarktketen PLUS

Ook voor de tweede helft van dit jaar verwacht IRI een positieve ontwikkeling. Dit onder andere door de inzet van supermarktketen PLUS, die recent aankondigde haar huismerk biologische zuivel verder uit te breiden door alle anderhalve- en twee literpakken dagverse melk van het huismerk standaard biologisch aan te bieden. Ook de omschakeling van al het pluimveevlees naar het 1 Ster Beter Leven-keurmerk vanaf 2023 zal verder bijdragen aan de groei.
Of deze ontwikkelingen zich laat vertalen naar een verdere aandeelgroei over heel 2022 van duurzamere voeding durft IRI gezien de huidige tijd van prijsstijgingen nog niet te zeggen. Eind februari 2023 verwacht het onderzoeksbureau de definitieve cijfers over heel 2022 te kunnen publiceren.

Mis geen enkel topverhaal op Eiwit Trends

Dit premium artikel is enkel beschikbaar voor abonnees

Beperk risico's met betere investeringen

Versterk je ketenpositie met de juiste partners

Versnel innovaties met de nieuwste trends

Beleef journalistiek van top niveau door collega’s, ervaren redacteurs én experts uit de sector.

Afbeelding

Wendy Noordzij

Alieke Hilhorst

Alieke Hilhorst

Chris Polkamp

Chris Polkamp

Abonneer vanaf €2,50/week

Snel delen