Foto: Canva
In dit artikel
Duurzame landbouw, wie is daar nou tegen?
Het probleem is echter dat de meeste consumenten niet extra willen betalen voor duurzaam geproduceerd voedsel. Dit staat in een recent onderzoek van de Autoriteit Consument en Markt (ACM). Uit een dik rapport met bijbehorende brief aan de minister van LNV blijkt zonneklaar dat de gemiddelde consument positief staat ten opzichte van duurzame landbouw.
Alleen naar prijs kijken
Maar uit het onderzoek blijkt ook dat zodra er meer betaald moet worden voor een stukje braadworst, de consument bijna altijd alleen naar de prijs kijkt en voor goedkoop gaat. Het is jammer dat duurzaam ondernemen op deze manier niet beloond wordt. De extra kosten waar de duurzaam producerende ondernemer mee te maken heeft, worden niet gecompenseerd. Met als gevolg dat de animo van ondernemers hiervoor begrijpelijkerwijs afneemt.
Verlaag de btw
De ACM heeft echter wel een oplossing voorhanden om de binnenlandse vraag naar duurzaam geproduceerd voedsel te stimuleren: verlaag de btw om duurzaam geproduceerde producten goedkoper te maken. Het hoge tarief in de btw is 21%, het lage tarief is 9% en we hebben ook nog een 0% tarief. Dat scheelt dan mooi 12%, 9% of 21%.
Het idee is vaak goed en sympathiek, maar het werkt fraude in de hand
Maar dit is geen goed idee. Want het blijkt dat belastingsubsidies eigenlijk nooit werken. Het idee is vaak goed en sympathiek, maar het werkt fraude in de hand. Bovendien roep je allerlei heel lastige afbakeningsvragen op. Wanneer is er nu sprake van een duurzaam product? En hoe ga je handhaven? Niet doen dus. Een stimulans voor duurzaam geproduceerde producten is een goed idee om deze sector goed van de grond te krijgen. Maar probeer dit niet via een verlaging van het btw-tarief.
Mis geen enkel topverhaal op Eiwit Trends
Dit premium artikel is enkel beschikbaar voor abonnees
Beperk risico's met betere investeringen
Versterk je ketenpositie met de juiste partners
Versnel innovaties met de nieuwste trends
Beleef journalistiek van top niveau door collega’s, ervaren redacteurs én experts uit de sector.
Wendy Noordzij
Alieke Hilhorst
Chris Polkamp