Een boerderijwinkel. “Vertel jouw verhaal!”, roept Maria van Boxtel op. Foto: Ronald Hissink
In dit artikel
Promotie en marketing is niet alleen iets voor de grote bedrijven. Boerderijwinkels en korteketen-producenten hebben ook baat bij extra aandacht. Maria van Boxtel van Van Eigen Erf schreef er een boek over en praatte tijdens een workshop met ondernemer Luuk Romme.
Een boerderijwinkel is leuk, maar ook veel werk. Het moet dus ook wat op gaan leveren. Luuk Romme bestiert het aspergebedrijf dat zijn vader opzette: De Buitenman. Naast een restaurant heeft het een eigen erfwinkel waarin producten van eigen makelij worden aangeboden, maar ook van producenten uit de streek. Romme: âWij zijn nu een aantal jaren bezig en zijn nog steeds bezig met het ontdekken hoe goede promotie werkt.â
Weten te vinden
De verkoop een zet geven, kan volgens Van Boxtel enorm goed met de juiste promotie. Daarvoor heb je een aantal elementen nodig. De consument moet de winkels weten te vinden, daarvoor kunnen sociale media worden ingezet. Daarmee worden consumenten op een laagdrempelige manier betrokken door bijvoorbeeld fotoâs van het bedrijf en de dieren. Daarna moeten consumenten geïnteresseerd raken in de producten door mond-tot-mondreclame, maar ook door een oproep te doen tot kopen onder socialemedia-posts. âAls ze geïnteresseerd zijn, moeten mensen weten hoe je te vinden bent. Wat zijn de openingstijden? Geef dat door aan Google en zet dat ook op je socials.â Pas dan wordt het punt bereikt dat klanten ook echt gaan kopen.
Terugkerende klanten
âAls je de mensen eenmaal in je winkel hebt, kun je makkelijk van een tientje naar veertig euro gaan in uitgaven. Dat kun je doen door consumenten actief aan te sprekenâ, vertelt Van Boxtel. Dan begint het binden van klanten door extraâs, loyaliteitskaarten en evenementen. Door dit effectief in te zetten kunnen consumenten ook echt terugkerende klanten worden. Hoe dit effectief gedaan kan worden, verschilt per bedrijf, volgens Van Boxtel.
Uit eigen ervaring iets vertellen
âVertel jouw verhaal!â, roept Maria van Boxtel op. âWeet wat je rode lijn is en blijf die herhalen. Van dichtbij, vers en dat persoonlijke contact.â Aandacht voor de klant is enorm belangrijk, want dat krijgen de consumenten in de supermarkt niet. Hierop kunnen ondernemers het verschil maken, samen met de hoeveelheid kennis die zij hebben over producten. âIk merk echt dat klanten het waarderen als iemand uit eigen ervaring iets over het product vertelt. Mensen zijn dan eerder geneigd om het te kopen. Dat probeer ik te gebruiken, ook in de promotie op sociale mediaâ, vertelt Romme.
Aandacht voor de klant is enorm belangrijk, want dat krijgen de consumenten in de supermarkt niet
âEen boerderijwinkel is zeker niet alleen goede en mooie producten, het is ook een belevingâ, vertelt Van Boxtel. âDe winkel moet sfeer hebben. Een koude, stinkende ruimte trekt geen mensen. Tip: herhaal producten naast elkaar, zodat ze goed opvallen en mensen oriënteren zich voornamelijk aan de rechterzijde, houd daar rekening mee.â Ze benadrukt dat je moet profiteren van de eigenschappen die korteketen-ondernemingen uniek maken.
Mis geen enkel topverhaal op Eiwit Trends
Dit premium artikel is enkel beschikbaar voor abonnees
Beperk risico's met betere investeringen
Versterk je ketenpositie met de juiste partners
Versnel innovaties met de nieuwste trends
Beleef journalistiek van top niveau door collega’s, ervaren redacteurs én experts uit de sector.
Alieke Hilhorst
Wendy Noordzij
Chris Polkamp