Skip to content

Enquête: grootste deel chef-koks bekend met plantaardige eiwitproducten

Een groot deel van de chef-koks vindt plantaardige eiwitproducten in meer of mindere mate van goede kwaliteit om de reguliere te vervangen.

Updated on:
Business
Nieuws
Over de kwaliteit van plantaardige eiwitproducten en andere nieuwe voedingsmiddelen  zijn de chefs over het algemeen tevreden. - Foto: Canva/EasyBuy4u premium

Over de kwaliteit van plantaardige eiwitproducten en andere nieuwe voedingsmiddelen zijn de chefs over het algemeen tevreden. - Foto: Canva/EasyBuy4u

Veel chef-koks zijn bekend met plantaardige voeding en dranken. En een groot deel vindt de producten in meer of mindere mate van goede kwaliteit om de reguliere eiwitproducten te vervangen.

Dit is een de resultaten uit een onderzoek van machinefabrikant GEA. Uit een enquête onder 1.000 chef-koks wereldwijd blijkt dat het grootste deel van hen (63%) veel weet over plantaardige producten. Een klein deel, 2%, heeft er nog nooit van gehoord. Producten op basis van insecten zijn het minst bekend bij de ondervraagde chefs. 32% geeft aan veel van deze producten te weten, het grootste deel (43%) zegt er weinig over te weten.

Tevreden over kwaliteit plantaardige eiwitproducten

Over de kwaliteit van ‘nieuwe voedingsmiddelen’ zijn de chefs over het algemeen tevreden. 37% vindt dat de textuur, kleur, smaak en geur ‘in grote mate’ een kwaliteit bereikt dat ze reguliere eiwitproducten kunnen vervangen. Iets meer dan de helft vindt dat ‘tot op zekere hoogte’. 12% vindt dat het niet het geval is. Hoewel het overgrote deel van de chefs aangeeft bekend te zijn met alternatieve eiwitten, geeft een kleiner deel aan de producten in grote mate te gebruiken. In het geval van alternatieven voor zuivel, zegt 37% in grote mate gebruik te maken van de producten. 9% zegt ze niet te gebruiken. Bij alternatieven voor vlees is het percentage grootgebruikers even groot, maar is het percentage niet-gebruikers 12%. Het grootste deel van de chefs merkt duidelijk een grotere vraag naar vlees-, zuivel-, vis- en ei-alternatieven. Ze merken de grootste toename in de vraag naar alternatieven voor vlees en zuivel.

Chef-kok speelt belangrijke rol in voedselkeuzes

Iets meer dan de helft van de ondervraagden vindt dat de chefs zelf een belangrijke rol spelen in de voedselkeuzes van restaurantgasten, meer dan social media, advertenties, vrienden en familie of influencers. 44% geeft aan ‘actief’, in grote mate, te werken aan het verminderen van de milieu-impact van het restaurant. Bijna alle chefs denken dat de restaurantgasten meer zullen gaan vragen naar plantaardige eiwitten. De helft verwacht een forse toename. Ook voor kweekvlees en insecten verwachten chefs, hoewel in mindere mate, een toename in de vraag.

Nieuw voedsel neemt niet hele menu over

Toch zullen de alternatieve eiwitten niet het hele menu overnemen, zo verwachten de chefs. Een kwart verwacht dat ‘nieuw voedsel’ meer dan 50% van het voedsel in 2040 zal uitmaken. Iets meer dan 40% verwacht dat een kwart tot de helft van het voedsel zal bestaan uit ‘nieuwe’ voedingsproducten en -ingrediënten.

Mis geen enkel topverhaal op Eiwit Trends

Dit premium artikel is enkel beschikbaar voor abonnees

Beperk risico's met betere investeringen

Versterk je ketenpositie met de juiste partners

Versnel innovaties met de nieuwste trends

Beleef journalistiek van top niveau door collega’s, ervaren redacteurs én experts uit de sector.

Alieke Hilhorst

Alieke Hilhorst

Afbeelding

Wendy Noordzij

Chris Polkamp

Chris Polkamp

Abonneer vanaf €2,50/week

Snel delen

Carolien Kloosterman
Carolien Kloosterman

Voormalig redacteur