Supermarkten spelen in op de stijgende belangstelling voor etnische maaltijden. Ieder op z’n eigen manier. Foto: Studio 38c - Remco Lasse
We zien het overal om ons heen: de vraag naar wereldmaaltijden stijgt. Op welke manier spelen supermarkten daarop in? Welke keukens zijn âhotâ? Volgens Jumbo laat het Poolse assortiment een sterke groei zien. Het Surinaamse en Antilliaanse assortiment daalt licht.
In zijn algemeenheid kunnen we zeggen dat het Pools assortiment een sterke groei laat zienVanuit de Turkse en Marokkaanse keuken blijven ingrediënten als kikkererwten, geroosterde en gezouten zonnebloempitten, dadels en tutku onverminderd populair, vervolgt ze. âVoor de Surinaamse en Antilliaanse producten zijn dat vooral drankjes als cocoslimonade, ginger beer en tropical aloe vera. Ook zien we een toenemende vraag naar smaakmakers als trafasie. Dat is een Surinaamse garnalenpasta, bereid volgens een geheim Surinaams-Javaans recept, dat de Javanen uit Indonesië hebben meegenomen.â
Verspakketten bij AH al jaren een hit
Bij Albert Heijn zijn de verspakketten eveneens al jaren een hit. âZo hebben we Tom Kha Kai, Libanese pita, Rode curry en gesneden verspakketten zoals milde groene curry, een poké bowl, Beef teryiaki, Shakshuka en Mexicaanse wrapsâ, vertelt woordvoerder Pauline van den Brandhof. âOp het gebied van verse kruiden bieden we onder meer Thaise basilicum, currybladeren, Oosterse kruidenmix, Mexicaanse kruidenmix en verse Laos aan. En we hebben verse maaltijden in ons assortiment zoals Teriyaki kip, Pad Thai met garnalen, Tikka masala, Tex mex chili, een Nacho Kit en Empanada.âSteeds meer mensen omarmen gerechten als rendang, curryâs, pad thai, poké bowls, burritoâs, enchiladaâs, couscous, shakshuka en ga zo maar doorZe ziet dat klanten interesse hebben om vaker nieuwe internationale gerechten te willen koken. âWij inspireren onze klanten met een uitgebreid internationaal assortiment met smaken uit Azië, Midden-Oosten, Noord-Afrika en Midden- en Zuid-Amerika. Steeds meer mensen omarmen gerechten als rendang, curryâs, pad thai, poké bowls, burritoâs, enchiladaâs, couscous, shakshuka en ga zo maar door. Ook dips en sauzen als hummus, harissa, mahumarra en guacamole zijn niet meer weg te denken uit de keuken, net als de meer exotische kruiden uit de internationale keuken.â Steeds meer klanten willen gevarieerd eten en hebben interesse in internationale gerechten en kruiden, benadrukt Van den Brandhof. âThais, Indiaas, Mexicaans en Arabisch behoren tot de snelst groeiende segmenten. De verkoop van curryâs en kokosmelk is sterk gestegen.â
Nieuwe producten aan het assortiment toevoegen
Plus staat voor goed eten, voor iedereen. Daarom bieden onze winkels een uitgebreid assortiment binnen verschillende categorieën en verschillende keukens, zegt Felicity Nieman, medewerker corporate communicatie & MVO. âWe volgen de trends en zetten ons in om het assortiment continu te verbeteren, vervolgt ze. âDit geldt ook voor het aanbod uit diverse internationale keukens. Traditionele keukens als de Italiaanse en Oosterse blijven populair. Dit versterken we door tientallen nieuwe producten aan het assortiment toe te voegen. Zo is dit jaar het assortiment binnen de Mexicaanse en Italiaanse keuken flink uitgebreid.â Binnen de categorie internationale keukens ziet Nieman een groeiende interesse van klanten in de Thaise, Arabische en Koreaanse keuken, waarbij vers en zelf koken meer centraal staat. âTijdens onze zomercampagne hebben we iedere week vier recepten met daarbij extra aanbiedingen gepromoot om onze klanten te inspireren met diverse internationale keukens.âDe allergrootste factor is kennismaking met andere keukens door reizenHet assortiment van Aldi groeit mee met de behoefte van de klant en de marktontwikkelingen, vertelt Tamara van der Sleen, Specialist External Communication bij Aldi. âHet aanbod met kant-en-klaar (diepvries) maaltijden bevat de grootste/bekendste varianten uit de categorieën Oosters, Italiaans en overig Europees. Daarnaast bieden we ook gerechten als Indiase Tikka Massala en Thaise curry en maaltijden met invloeden uit de Spaanse en Griekse keuken.â De stijgende vraag naar wereldmaaltijden is volgens trendwatcher Anneke Ammerlaan gemakkelijk te verklaren: âDe allergrootste factor is kennismaking met andere keukens door reizen. Daarnaast spelen nog een aantal kleinere factoren een rol. Denk bijvoorbeeld aan restaurantbezoek, de toenemende vraag naar gezonde maaltijden en de behoefte om minder vlees te eten. Als je minder of geen vlees eet, dan blijft er in de Nederlandse keuken, bestaande uit gerechten met groente, vlees en aardappelen weinig over. Vaak wordt vlees vervangen door kruiden. Die vind je in onze keuken amper.â
Mis geen enkel topverhaal op Eiwit Trends
Dit premium artikel is enkel beschikbaar voor abonnees
Beperk risico's met betere investeringen
Versterk je ketenpositie met de juiste partners
Versnel innovaties met de nieuwste trends
Beleef journalistiek van top niveau door collega’s, ervaren redacteurs én experts uit de sector.
Alieke Hilhorst
Chris Polkamp
Wendy Noordzij