Foto: Canva
In dit artikel
Het Europees Parlement en de Europese Raad hebben een voorlopige overeenkomst bereikt over de nieuwe regels om greenwashing en misleidende reclame tegen te gaan. Dit geeft de consument een beter inzicht in productinformatie, waardoor ze bewustere keuzes kunnen maken.
Er waren al regels in de EU over het geven van misleidende informatie en greenwashing. Hier zijn nieuwe regels aan toegevoegd. Met name garantie-informatie heeft een grotere rol gekregen dan voorheen.
De regels
De volgende praktijken zullen worden verboden, als de regels wetten worden:
- Algemene milieuclaims geven zoals ‘milieuvriendelijk’, ‘natuurlijk’, ‘biologisch afbreekbaar’, ‘klimaatneutraal’ en ‘ecologisch’, zonder dat hier goed en relevant bewijs voor is;
- Reclame van een product met een eigenschap die de duurzaamheid beperkt, als er informatie beschikbaar is over de eigenschap en de impact ervan op de duurzaamheid;
- Op basis van een emissiecompensatiesysteem claimen dat een product een neutrale, verminderde of positieve impact heeft op het milieu;
- Duurzaamheidslabels die niet gebaseerd zijn op goedgekeurde certificeringsregelingen of opgesteld zijn door overheidsinstanties;
- Duurzaamheidsclaims over gebruiksduur of -intensiteit onder normale omstandigheden, wanneer dit niet bewezen is;
- De consument ertoe aanzetten verbruiksgoederen, zoals inktpatronen voor printers, eerder te vervangen dan noodzakelijk is;
- Software-updates als noodzakelijk presenteren, als ze alleen de functionaliteit verbeteren;
- Producten presenteren als herstelbaar wanneer dit niet het geval is.
Definitieve goedkeuring
De regels moeten nog definitief goedgekeurd worden door het Parlement en de Raad. De verwachting is dat dit in november zal gebeuren. Hierna hebben de lidstaten 24 maanden de tijd om de nieuwe regels in hun nationale wetgeving op te nemen.