Het Franse duurzaamheidslogo is al in gebruik in verschillende Europese landen. Foto: Canva
IFOAM Organics Europa en de Franse vereniging van IFOAM-leden stappen naar de rechter om de Eco-Score nietig te laten verklaren. Ze verwijten het stoplichtlabel voor klimaatimpact greenwashing.
Eco-Score al in gebruik
Het Franse duurzaamheidslogo is al in gebruik in verschillende Europese landen. Voedingsmiddelen krijgen een score (A-E) op basis van een levenscyclus-analyse en extra indicatoren volgens een bonus-malussysteem. Zo worden zaken zoals klimaatverandering, water- en landgebruik, fijn stof en verzuring mee in rekening genomen. In Frankrijk en België wordt het logo al op grotere schaal gevoerd, door bijvoorbeeld Colruyt en Carrefour. In Nederland heeft alleen Lidl een test gedraaid met het logo.Mis geen enkel topverhaal op Eiwit Trends
Dit premium artikel is enkel beschikbaar voor abonnees
Beperk risico's met betere investeringen
Versterk je ketenpositie met de juiste partners
Versnel innovaties met de nieuwste trends
Beleef journalistiek van top niveau door collega’s, ervaren redacteurs én experts uit de sector.
Alieke Hilhorst
Wendy Noordzij
Chris Polkamp