Skip to content

Fabrikant plantaardig product moet op prijsstrategie letten

Een groot deel van de Britse consumenten koopt geen plantaardige producten omdat ze die te duur vinden, blijkt uit onderzoek.

Updated on:
Nieuws
Retail
Meer dan de helft van de ondervraagde Britten stelt dat plantaardig meer kost dan vergelijkbare dierlijke producten. - Foto: ANP

Meer dan de helft van de ondervraagde Britten stelt dat plantaardig meer kost dan vergelijkbare dierlijke producten. - Foto: ANP

Een groot deel van de Britse consumenten koopt geen plantaardige producten omdat ze die te duur vinden. Meer dan de helft stelt dat plantaardig meer kost dan vergelijkbare producten met dierlijke ingrediënten.

Dat staat in een onderzoek van Opinium in opdracht van accountantsfirma Browne Jacobson. “De koopgewoonte van de consument blijft beïnvloed worden door de crisis in de kosten van levensonderhoud”, schrijven de onderzoekers.

Die druk op de omzet maakt het voor fabrikanten van plantaardige producten des te meer noodzakelijk om te kijken naar samenwerking of samengaan met collega’s. “Bedrijven moeten een strategie hebben om hun marktaandeel op te voeren, te innoveren en hun productaanbod te diversifiëren.”

Kostenefficiënt produceren door te digitaliseren

De fabrikanten moeten, gezien de nadruk op de prijzen bij de consument, meer letten op het bepalen van die prijzen. “Bijna twee vijfde van de Britse volwassenen stelt dat ze worden afgehouden van het kopen van plantaardige producten vanwege de kosten. Dat kan betekenen dat fabrikanten moeten kijken naar meer kostenefficiënte productiemethoden, inclusief digitale of geautomatiseerde processen, of zoeken naar producten met meer prijselasticiteit”, concludeert Browne Jacobson.

Tegelijk signaleert het onderzoek dat een kwart van de consumenten vindt dat vergeleken met een jaar geleden minder verschillende plantaardige producten in de supermarkt te vinden zijn. Bij vegetariërs is dat aandeel nog een stuk groter.

Welke categorie groeit en welke krimpt?

Paul Kirkpatrick, hoofd industriële sectoren bij Browne Jacobson: “Fabrikanten moeten hun productaanbod analyseren en bekijken welke categorieën groeien en welke krimpen. De crisis rond de kosten van levensonderhoud blijft invloed houden op de consumentengewoonten. Dat betekent dat fabrikanten van plantaardige voeding hun prijsstrategie onder de loep moeten houden.”

Britse producenten vleesvervangers in de problemen

Veel Britse producenten van plantaardige vleesvervangers hebben het moeilijk. Zo vroeg VBites Foods in december 2023 een faillissement aan. Eerder dat jaar kwamen andere Britse bedrijven in de problemen, zoals Meatless Farm, Samworth Brothers en Plant & Bean.

Consumentengedrag in de eiwittransitie: hoe zet je acceptatie om in actie? Die vraag staat centraal op het Eiwit Congres op 13 maart 2025 in Wageningen. Bekijk het programma en de sprekers en reserveer nu je ticket met €50 vroegboekkorting.

Snel delen

Afbeelding
Ruud Peijs

Freelance redacteur