Foto: Ronald Hissink
Zuivelonderneming Farmel wil het contact met leveranciers in Nederland en België versterken. Het bedrijf doet dit onder meer met de instelling van klankbordgroepen. In Nederland is er een opgericht, in België zal er naar verwachting ook binnenkort één komen, meldt de onderneming.
Farmel handelt in zuivel en specialiseert zich ook in de melkleverantie op maat voor kleinere en middelgrote zuivelbedrijven, bijvoorbeeld producenten van verse zuivel en kaasmakers. In Nederland heeft het zo’n 200 melkveehouders, in België groeit het bedrijf de laatste tijd flink en heeft het tientallen boeren erbij geworven.
Vanwege de specialisatie werkt Farmel met zo’n 8 tot 9 verschillende melkstromen, variërend van gewone boerderijmelk tot beter-leven en biologische melk. Daar horen ook uiteenlopende melkprijzen bij.
Doel klankbordgroepen
Het doel van de klankbordgroepen, waarvan de eerste bestaat uit 6 leden, is vooral om, in elkaars belang, kennis en ervaringen te delen, stelt algemeen directeur Jetze Kempenaar. “Er is gezocht naar een groep die representatief is voor de totale groep van onze leveranciers. We hebben geselecteerd op een mix van bedrijfsgrootte, bedrijfstype, geografie en leeftijd.” De klankbordgroep komt minimaal vier keer per jaar bij elkaar. Tijdens deze overleggen kan Farmel delen wat er speelt en worden ideeën en voorstellen getoetst.
Farmel is deels in handen van het management, deels eigendom van zuivelbedrijf Ausnutria. Farmel Holding (meer dan enkel zuivel) behaalde in 2019 een omzet van € 358 miljoen, bij een bedrijfsresultaat (voor belasting) van € 6 miljoen.