Bingokaart met de indicatoren van greenwashing vastgesteld door Feedback EU.
Non-profit milieuorganisatie Feedback EU beticht Nederlandse supermarkten van greenwashing. Uit onderzoek van de organisatie blijkt volgens hen dat supermarkten veel praten over duurzaamheid, maar weinig concrete acties nemen.
Feedback EU stelt dat supermarkten veel greenwashen en dat zij hiervoor drie tactieken gebruiken: negeren (niet rapporteren over hun uitstoot), afleiden (aandacht richten op ‘minimale’ klimaatinspanningen) en profiteren (reclame en aanbiedingen inzetten om consumenten meer te laten kopen, terwijl het bij de supermarkt bekend is wat de klimaatimpact hiervan is). Met name supermarkt PLUS scoort ‘goed’ op greenwashing. Zij krijgen van de milieuorganisaties op alle indicatoren het label greenwashing. Om de indicatoren weer te geven, heeft Feedback EU een bingokaart ontwikkeld.
Supermarkt Jumbo greenwasht het minste.
Nog veel aanbiedingen met vlees en zuivel
Met name op de tactiek profiteren valt nog veel winst te behalen. Alleen Dirk en Lidl bieden geen stapelkorting aan op vlees en zuivel, alle andere supermarkten doen dit wel. Verder maken alle supermarkten gebruik van reclames en aanbiedingen op vlees en zuivel.
Ook nemen de supermarkten (op Dirk na) geen acties om het assortiment vlees te verkleinen.
Feedback EU wil vleesverkoop verminderen
Feedback EU legt sterk de nadruk op het verminderen van de consumptie van dierlijke eiwitten. De organisatie legt daarvoor een deel van de verantwoordelijkheid bij supermarkten Zij stelt dat de snelste manier om de broeikasgasuitstoot te verminderen, is om minder vlees te verkopen.