Vleesafdeling van een Plus-supermarkt aan het begin van de coronacrisis toen jasjes van medewerkers opriepen anderhalve meter afstand van elkaar te houden, maar mondkapjes nog niet verplicht waren. Plus gaat een flink deel van het verse vlees aanbieden onder het label ‘Boerentrots’. Foto: ANP
In dit artikel
Supermarktketen Plus gaat een flink deel van het verse vlees aanbieden onder het nieuwe label ‘Boerentrots’. Plus benadrukt de samenwerking met boeren en de versterking van de keten en duurzaamheid.
Op de vleesafdeling van Plus wordt vers varkensvlees, rundvlees, kip en andere vleessoorten vanaf deze week verkocht onder het label ‘Boerentrots’. Plus wil daarmee laten zien dat het veel waarde hecht aan de samenwerking met boeren, versterking van de keten en duurzaamheid. Het label is een voortzetting van al bestaande concepten bij de op drie na grootste supermarktketen in Nederland. Boerentrots wordt in de markt gezet als eigen merk van Plus voor een aanzienlijk deel van het verse vlees.
40% vleesomzet
Circa 300 producten gaan vallen onder het nieuwe label. Dat is onder meer varkensvlees uit de eigen keten met zestien varkenshouders dat in 2019 is gestart. Deze keten omvat vlees met 1 ster onder het Beter Leven-keurmerk. Een andere keten is een compleet assortiment rundvlees van Blonde d‘Aquitaines, dit rundvlees met 2 sterren volgens Beter Leven wordt geleverd door negentig boeren. Volgens een woordvoerder van Plus is Boerentrots goed voor circa 40% van de totale vleesomzet.
Het overige assortiment, zoals gemaksproducten of kip zonder Beter Leven-keurmerk, krijgt wel een nieuwe verpakking, maar valt niet onder het Boerentrots merk volgens Plus. Onder Boerentrots valt ook Iers Angus rundvlees, Nederlandse scharrelkip (1 ster Beter Leven) en Nederlands kalfsvlees dat is geproduceerd onder het Peter’s Farm concept van VanDrie.
Compensatie voor lage marktprijzen
Onderdeel van het concept is dat boeren een compensatie krijgen voor lage marktprijzen. Plus noemt dat zelf een financiële tegemoetkoming bij lage prijzen. Die afspraak is eerder dit jaar al gemaakt met de veehouders die leveren aan het bedrijf. Hoe dat precies werkt is niet duidelijk. Plus doet echter geen uitspraken over de prijzen of wanneer een prijs als laag wordt ingeschat, geeft de woordvoerder aan.
Steeds meer concepten
Het vlees bij supermarkten wordt steeds vaker onder een eigen label verkocht. Het Beter Leven-keurmerk is inmiddels bijna standaard geworden. Dat gebeurt mede door druk van organisaties als Wakker Dier die consequent actie voert tegen stunten met vlees en de verkoop van vlees zonder welzijnskeurmerk. Albert Heijn verkoopt al jaren rundvlees uit Ierland als Greenfields en heeft voor diverse producten het ‘Beter voor’-programma.
Jumbo maakte eind maart bekend in 2023 volledig over te stappen naar kip met Beter Leven-sterren en stopt dan met ‘Nieuwe Standaard Kip’. En Lidl stapt eveneens over naar Beter Leven-kip in 2023. Discussie is er bij dergelijke concepten vaak wel in hoeverre kostprijsverhogende eisen vergoed worden aan leveranciers. Of dat het extra marge oplevert voor alle schakels in de keten.
Vierde Nederlandse super
Plus is wat marktaandeel betreft de vierde supermarktketen in Nederland. De keten telt 259 zelfstandige ondernemers met 270 winkels. Het aandeel in de supermarktomzet in 2020 was 6,7%, volgens Nielsen. Albert Heijn is veruit de grootste met 35%, gevolgd door Jumbo met 21,5% en discounter Lidl met 10,7%. Plus is binnen de inkoopcombinatie Superunie de grootste keten, leden van Superunie zijn samen goed voor ruim 27% van de Nederlandse omzet in supermarkten.