Skip to content

Flitsbezorgers komen het vaakst langs voor snacks

Nederlanders bestellen vooral veel snacks bij flitsbezorgers, blijkt uit een enquête.

Updated on:
Nieuws
Retail
flitsbezorgers premium

Foto: Canva

Nederlanders bestellen vooral veel snacks bij flitsbezorgers, blijkt uit een enquête van onderzoeksbureau MeMo².

Uit de enquête gehouden onder 1.223 Nederlanders blijkt dat we steeds meer snacks en alcohol binnen 10 minuten bezorgd willen hebben. Van de ondervraagden zegt 23% wel eens alcohol te bestellen, hiervan is het merendeel rond de twintig. Ouderen weten de snelle bezorgers ook steeds beter te vinden, 27% geeft aan diepvries- en kant-en-klaarmaaltijden te bestellen. Naast snacks wordt er ook veel frisdrank, sappen en koffie en thee besteld. Ook geeft 22% aan groente en fruit te bestellen via flitsbezorgers. De meeste consumenten bestellen maandelijks of vaker (59%), waarvan 13% iedere week een bestelling plaatst.

Inzicht bepaald grootste

Het is voor flitsbezorgers belangrijk om inzicht te hebben in welke producten het best verkopen, maar ook welke potentieel goed verkopende producten zullen worden, volgens het onderzoeksbureau. Ook wie deze producten koopt is belangrijk. Met deze informatie kunnen ze campagnes loslaten en daarmee gericht adverteren met producten die relevant zijn voor de hoofddoelgroep. Volgens het onderzoeksbureau zal de grootste flitsbezorger degene zijn die het best vroegtijdig kan identificeren welke groepen veel potentieel hebben. De avond is nog steeds het populairste bestelmoment, maar er zijn wel verschillen in leeftijd en situatie. Zo bestellen millennials voornamelijk in de avond (61%), alleenstaande in het weekend (28%) en 65-plusser bestellen het vaakst tussen de middag (46%).

Drukte vermijden

Volgens het onderzoek zijn er grofweg drie redenen om de flitsbezorger in te schakelen. De grootste hiervan is drukte. Voor 43% is een overvolle supermarkt de reden om de boodschappen te bezorgen. Vooral onder hoogopgeleide jongeren is dit de hoofdreden (67%). Voor 39% van de ondervraagden geldt dat zij een flitsbezorger inschakelen wanneer zij een ingrediënt vergeten zijn. Als laatste reden wordt ziekte genoemd. 31% van de ondervraagden geeft aan dat zij boodschappen thuis laten bezorgen als zij last hebben van griep, verkoudheid of andere gezondheidsklachten.

Mis geen enkel topverhaal op Eiwit Trends

Dit premium artikel is enkel beschikbaar voor abonnees

Beperk risico's met betere investeringen

Versterk je ketenpositie met de juiste partners

Versnel innovaties met de nieuwste trends

Beleef journalistiek van top niveau door collega’s, ervaren redacteurs én experts uit de sector.

Chris Polkamp

Chris Polkamp

Afbeelding

Wendy Noordzij

Alieke Hilhorst

Alieke Hilhorst

Abonneer vanaf €2,50/week

Snel delen

Alieke Hilhorst
Alieke Hilhorst

Redacteur