Skip to content

Food Boost Challenge: jongeren verleiden tot ontbijt

Ontbijt is dé kans om gezonder te eten, blijkt uit onderzoek voor de Food Boost Challenge.

Updated on:
Nieuws
Food & Health
De Food Boost Challenge daagt jongeren uit om met ideeën te komen om gezonde voeding aantrekkelijker te maken voor jongeren. - Foto: Canva/Lisa Fotios premium

De Food Boost Challenge daagt jongeren uit om met ideeën te komen om gezonde voeding aantrekkelijker te maken voor jongeren. - Foto: Canva/Lisa Fotios

Het ontbijt is de uitgelezen kans om jongeren meer groente en fruit te laten eten. Dat is een eerste uitkomst uit onderzoek van studenten van De Haagse Hogeschool in het kader van de Food Boost Challenge.

Deze Food Boost Challenge daagt jongeren tot 28 jaar uit om met ideeën te komen om gezonde voeding aantrekkelijker te maken voor jongeren van 12 tot 20 jaar. Het beste idee, bijvoorbeeld een nieuw concept of product waarmee groente- en fruitconsumptie bij de jeugd een vlucht maakt, krijgt € 5.000. De wedstrijd is een initiatief van Medical Delta Living Lab VIT for Life, HortiHeroes en Foodvalley NL. De Haagse Hogeschool levert een bijdrage als onderzoekspartner. Allerlei retailers en voedingsmiddelenbedrijven zijn partners van de Food Boost Challenge.

Aangepast kantine-aanbod

Meer gebruiksmomenten creëren is een bekende marketingtechniek om de verkoop te stimuleren. Daar blijkt in dit geval ook ruimte voor. Studenten van De Haagse Hogeschool hebben in de minor Health Communication onderzocht wat jongeren van middelbare school ISW Irenestraat in Poeldijk doen (gedragsanalyse) en hoe ze kunnen worden verleid tot het eten van meer groente- en fruit(producten).

Uit de observatie blijkt dat scholieren regelmatig zonder ontbijt op school komen. Te laat opstaan werd als voornaamste reden gegeven. De studentonderzoekers zien in een aangepast kantine-aanbod, indien nodig in combinatie met verruimde openingstijden, een kans om jongeren voor school of tijdens de eerste pauze alsnog te laten ontbijten.

Uit studies blijkt dat er minder overgewicht voorkomt bij jongeren die ontbijten. Ook heeft ontbijten direct een positief effect op schoolprestaties.

Samenwerken met partnerbedrijven

Aanmelden voor de Food Boost Challenge kan tot 19 februari. In de voorbereiding op de finale gaan de deelnemers samenwerken met partnerbedrijven, krijgen ze toegang tot een uitgebreid netwerk met faciliteiten en worden ze klaargestoomd als ‘pitchkoning’ met een eerste prototype.

Mis geen enkel topverhaal op Eiwit Trends

Dit premium artikel is enkel beschikbaar voor abonnees

Beperk risico's met betere investeringen

Versterk je ketenpositie met de juiste partners

Versnel innovaties met de nieuwste trends

Beleef journalistiek van top niveau door collega’s, ervaren redacteurs én experts uit de sector.

Afbeelding

Wendy Noordzij

Alieke Hilhorst

Alieke Hilhorst

Chris Polkamp

Chris Polkamp

Abonneer vanaf €2,50/week

Snel delen

Petra Vos
Petra Vos

Voormalig redacteur