Skip to content

Foodbedrijven geven gehoor aan oproep Milieudefensie

FrieslandCampina, Vion en Unilever geven gehoor aan de oproep klimaatplannen voor de gehele toeleveringsketen te maken.

Updated on:
Nieuws
Sustainable food
Donald Pols, directeur Milieudefensie.  Vorig jaar won Milieudefensie een rechtszaak tegen Shell, waarin zij afdwongen dat het bedrijf verantwoordelijk werd voor eigen uitstoot maar ook voor die van hun product. Foto: ANP premium

Donald Pols, directeur Milieudefensie. Vorig jaar won Milieudefensie een rechtszaak tegen Shell, waarin zij afdwongen dat het bedrijf verantwoordelijk werd voor eigen uitstoot maar ook voor die van hun product. Foto: ANP

FrieslandCampina, Vion en Unilever geven gehoor aan de oproep klimaatplannen voor de gehele toeleveringsketen te maken. Dat laten de concerns weten. Milieudefensie had de bedrijven opgeroepen om voor 15 april met een klimaatplan te komen.

Volgens de milieubeweging doen de 29 grootste vervuilers te weinig aan het verminderen van hun klimaatimpact. Daarom lanceerde Milieudefensie een campagne om druk te zetten op het vergroenen van deze bedrijven, waaronder DSM, Unilever, Vion, Ahold Delhaize en FrieslandCampina.

Klimaatneutrale zuivel

In een reactie laat FrieslandCampina weten dat zij in 2050 klimaatneutrale zuivel willen produceren en dat zij later deze week een klimaatplan zullen presenteren, waarin wordt gekeken naar de broeikasgasuitstoot in de gehele keten. In het plan staan volgens persvoorlichter Jan-Willem ter Avest reductiedoelen voor elke keten: de onderneming, de melkveebedrijven en toeleveranciers. Unilever zegt: “Wij ontvingen in januari het verzoek van Milieudefensie om ons klimaatplan met hen te delen. In maart publiceerde wij Climate Transition Action Plan en deelde dat ook met Milieudefensie.” In het rapport zegt Unilever in 2039 klimaatneutraal te zijn, ook in de toeleveringsketens.

Vion

Vlees- en foodconcern Vion gaf in zijn verslag over maatschappelijk verantwoord ondernemen aan dat het bedrijf om de CO2-uitstoot van het bedrijf en de producten in lijn wil brengen met het akkoord van Parijs. In een brief vroeg Milieudefensie op 13 januari aan de bedrijven in actie te komen en een klimaatplan op te stellen. Loes Visser persvoorlichter van Milieudefensie: “Het is belangrijk dat bedrijven zich bezig gaan houden met de opwarming van de aarde. De eigen bedrijfsvoering is vaak goed gedekt in duurzaamheidsrapporten, maar de uitstoot van leveranciers, productie en consumenten en de reductie hiervan moet ook meegenomen worden in de plannen.”

Druk op Ahold

De jongerenafdeling van Milieudefensie: Jongeren Milieu Actief (JMA) heeft aandelen ingekocht bij Ahold Delhaize, zodat zij bij de algemene ledenvergadering actie kunnen voeren voor deze campagne. Neele Boelens van JMA: “We hebben nog acht jaar om gevaarlijke klimaatverandering te stoppen. Daarom vragen we van Ahold Delhaize om zich aan het akkoord van Parijs te houden en dat te doen met concrete, snelle stappen. Als marktleider heeft Ahold Delhaize een grote verantwoordelijkheid, daar gaan wij jongeren ze binnen en buiten de zaal op wijzen.” In een reactie laat Ahold weten: “We hebben vorig jaar de doelstellingen aangescherpt voor de emissies uit onze eigen operatie. Eind dit jaar zullen we met een verder plan voor onze indirecte uitstoot komen.” De druk op het moederbedrijf van Albert Heijn, Bol.com en Etos wordt ook opgevoerd door andere aandeelhouders.
Als marktleider heeft Ahold Delhaize een grote verantwoordelijkheid, daar gaan wij jongeren ze binnen en buiten de zaal op wijzen
Vorig jaar won Milieudefensie een rechtszaak tegen oliemaatschappij Shell, waarin zij afdwongen dat het bedrijf verantwoordelijk werd voor eigen uitstoot maar ook voor die van hun product, dus ook in handen van consumenten. “Deze rechtszaak heeft aangetoond dat bedrijven verantwoordelijkheid dragen voor hun productie- en toeleveringsketen, van grondstof tot aan consument. Wij willen als Milieudefensie niet vervelend zijn, wij willen een signaal afgeven.”

Plannen onder de loep

De plannen van de bedrijven worden door een onafhankelijk onderzoeksbureau getoetst en de resultaten worden met de bedrijven gedeeld, zodat zij goede en effectieve stappen kunnen ondernemen. Visser: “Wij vinden het ook heel belangrijk dat consumenten en andere bedrijven kunnen zien welke stappen deze 29 bedrijven nemen, dus wij maken ze ook openbaar.” De klimaatplannen worden getoetst aan de afspraken uit het Klimaatakkoord van Parijs: 55% van de mondiale uitstoot verminderen en de temperatuurstijging onder de 2 graden Celsius houden, met inspanningen om het te beperken tot 1,5 graad.

Mis geen enkel topverhaal op Eiwit Trends

Dit premium artikel is enkel beschikbaar voor abonnees

Beperk risico's met betere investeringen

Versterk je ketenpositie met de juiste partners

Versnel innovaties met de nieuwste trends

Beleef journalistiek van top niveau door collega’s, ervaren redacteurs én experts uit de sector.

Alieke Hilhorst

Alieke Hilhorst

Chris Polkamp

Chris Polkamp

Afbeelding

Wendy Noordzij

Abonneer vanaf €2,50/week

Snel delen

Alieke Hilhorst
Alieke Hilhorst

Redacteur