CEO van Kraft Heinz, Miguel Patricio: "Sauzen en dergelijke en gemakseten worden niet meer duurder, omdat de rek er bij de consument uit is." Foto: ANP
In dit artikel
De grote foodbedrijven melden in hun jaarcijfers hogere omzetten. Die zijn vooral te danken aan hogere prijzen, terwijl de volumes juist afnemen. Er komen nu signalen dat deze foodbedrijven het pad van prijsverhogingen gaan verlaten.
Voet op de rem bij Kraft Heinz
Neem om te beginnen Kraft Heinz, met merken als Venz, Honig, Wijko, Brinta en Heinz zelf een flinke speler op de vaderlandse markt. Dat concern draaide in 2022 een omzet van $â26,5 miljard, op vergelijkbare basis 9,8% meer dan een jaar eerder. De prijzen gingen gemiddeld echter met 13,2% omhoog, waardoor het volume met 3,4% daalde. Kraft Heinz spreekt hier over âelastisity impactsâ, vrij vertaald dat de prijzen zo ver oprekken dat de consument het voor gezien houdt. De aangepaste winst daalde ook met 5,4% naar $â6 miljard door hogere kosten voor grondstoffen, energie en logistiek alsmede een ongunstige volume/mix ofwel meer verkoop van goedkopere producten dan van de duurdere. Kraft Heinz houdt daarom de voet op de rem als het om verdere prijsverhogingen gaat. CEO Miguel Patricio: âSauzen en dergelijke en gemakseten worden niet meer duurder omdat de rek er bij de consument uit is. Consumenten zoeken gemakkelijk, vullend en voedzaam eten maar kijken tegelijkertijd naar het prijskaartje.âOmmezwaai naar goedkopere (huis)merken
Nestlé rapporteerde een omzet van omgerekend â¬Â 95,5 miljard. Dat was op zich 8,4% hoger dan in 2021, maar daarvan kwam 8,3% voor rekening van hogere prijzen zodat uiteindelijk een uiterst magere toename met 0,1% overblijft. De nettowinst daalde echter met 45% naar â¬Â 9,4 miljard terwijl de brutomarge ook 2,6 procentpunten daalde naar 45%, ook weer door een brede inflatie bij grondstoffen, verpakkingen, logistiek en energie die door de prijsverhogingen niet bij te houden was. Nestlé beoogt die marge dit jaar weer op het oude peil te brengen door de prijzen nog wel verder te verhogen, aldus CEO Mark Schneider. âDat is noodzakelijk omdat aan de prijsstijging van grondstoffen nog geen einde komt.â Hij erkent echter wel dat ook zijn bedrijf last heeft van de ommezwaai naar goedkopere (huis)merken.Lagere volumes snacks en frisdrank
Ook bij minder essentiële voedingswaren zoals koek en snacks is de consument kariger geworden. Al eerder meldde Mondelez van onder meer Oreo, Liga en Lu dat de volumes in het vierde kwartaal in Europa met 3,9% inzakten. Collega PepsiCo van bijvoorbeeld Lays chips en Doritoâs, meldt eveneens lagere volumes in Europa, voor frisdrank met 8% en voor de snackdivisie met 4%. De omzet ging ook hier wel met 8,7% omhoog naar nagenoeg $â86,4 miljard.Door nu te stoppen met prijsverhogingen, hopen we ook dat de volumes weer aantrekkenFinancieel topman Hugh Johnson zegt dan ook dat hij verdere prijsverhogingen niet meer aandurft: âWij hebben de meeste verhogingen voor dit jaar al geregeld. Door nu te stoppen, hopen we ook dat de volumes weer aantrekken. De vraag naar onze producten blijft op een hoog niveau.â PepsiCo verwacht zelfs dat de prijzen in de tweede jaarhelft weer wat zullen gaan dalen.
Mis geen enkel topverhaal op Eiwit Trends
Dit premium artikel is enkel beschikbaar voor abonnees
Beperk risico's met betere investeringen
Versterk je ketenpositie met de juiste partners
Versnel innovaties met de nieuwste trends
Beleef journalistiek van top niveau door collega’s, ervaren redacteurs én experts uit de sector.
Chris Polkamp
Alieke Hilhorst
Wendy Noordzij