Skip to content

Foodsector: aanbod duurzame dierlijke producten vergroten

Updated on:
Nieuws
Retail
dierlijke producten premium

In de retailkanalen groeide het aandeel verkochte vlees en vleeswaren met een keurmerk. - Foto: ANP

Organisaties in de foodsector gaan samenwerken om het aanbod van dierlijke producten met bovenwettelijke duurzamere prestaties te vergroten.

Met ‘Marktprogramma Verduurzaming Dierlijke Producten’ (Marktprogramma VDP), een programma van het ministerie van Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit (LNV) en Alliantie Verduurzaming Voedsel, worden marktinitiatieven ondersteund met kennis, onderzoek en voorlichting. Het programma heeft als doel vraag en aanbod van duurzame dierlijke producten, vlees, vis, zuivel en eieren bij elkaar te brengen en daarmee de vraag naar deze duurzame producten te vergroten. Om dit te bewerkstelligen werkt de hele foodsector mee, inclusief supermarktbranchevereniging CBL en Federatie Levensmiddelen Industrie (FNLI). In de retailkanalen is volgens de sector het aandeel verkochte vlees en vleeswaren met een keurmerk al bijna 40% gegroeid de afgelopen jaren. Het marktprogramma moet deze ontwikkeling versnellen en verbreden naar andere producten.

Knelpunten wegnemen

Marktprogramma VDP gaat zich concreet richten op het wegnemen van knelpunten en samenwerking binnen de ketens. Hiervoor wordt ook ingezet op delen van kennis, onderwijs en informatievoorziening. Hiervoor komt jaarlijks een rapportage van Marktprogramma VDP met daarin de knelpunten en kansen in de diverse afzetkanalen en organiseert het ‘KetenKennisDialogen’ voor bedrijven. LNV ondersteunt het programma met € 4 miljoen, bedoed voor beter laten aansluiten van bestaande regelingen en innovatie, onderzoek en onderwijs op de ontwikkelingen in de afzetmarkten.

Duurzaam vleesassortiment

Marc Jansen, directeur van het CBL en bestuurslid stichting Alliantie Verduurzaming Voedsel, geeft aan dat de foodsector al jaren werkt aan een zo duurzaam mogelijk vleesassortiment. “Als voedselketen hebben we namelijk een verantwoordelijkheid in ontwikkelingen die de samenleving van ons vraagt; van aanbodgericht naar vraaggestuurd, dat is een belangrijke ontwikkeling die we moeten vasthouden en stimuleren. Het is steeds belangrijker om samen te werken binnen de keten om de vraag naar duurzamere producten te vergroten in alle afzetkanalen. We kijken daarbij niet alleen naar de Nederlandse markt, maar houden ook rekening met de export van landbouwproducten. Er is werk aan de winkel, van klant tot land en van boer tot bord.”

Ketenpartners

Naast LNV, CBL en FNLI nemen ook Nederlandse Vereniging Diervoederindustrie (Nevedi), Vereniging Nederlandse Cateringorganisaties (Veneca), Land- en Tuinbouworganisatie (LTO), de Dierenbescherming, Koninklijke Nederlandse Slagers (KNS) en Centrale Organisatie Vleessector (COV), Vereniging van de Nederlandse Pluimveeverwerkende Industrie (Nepluvi) deel aan het marktprogramma.

Mis geen enkel topverhaal op Eiwit Trends

Dit premium artikel is enkel beschikbaar voor abonnees

Beperk risico's met betere investeringen

Versterk je ketenpositie met de juiste partners

Versnel innovaties met de nieuwste trends

Beleef journalistiek van top niveau door collega’s, ervaren redacteurs én experts uit de sector.

Afbeelding

Wendy Noordzij

Chris Polkamp

Chris Polkamp

Alieke Hilhorst

Alieke Hilhorst

Abonneer vanaf €2,50/week

Snel delen

Alieke Hilhorst
Alieke Hilhorst

Redacteur