Nederlanders – en zeker de jongere generaties – eten en drinken volgens FSIN steeds vaker buiten deur. - Foto: Canva/Mart Production/Pexels
In dit artikel
De omzet van foodservicebedrijven is in 2022 gestegen met 40% naar â¬Â 19 miljard. Dit is bijna weer op het niveau van voor de crisis. Dat meldt FoodService Instituut Nederland (FSIN).
Personeelstekort remt herstel
In 2022 keerde consumenten weer terug naar de horeca. Toch bleef het omzetniveau blijft 3% steken onder dat van 2019, ondanks de flinke prijsstijgingen van het afgelopen jaar. FSIN-directeur Inga Blokker omschrijft 2022 als een goed hersteljaar, maar geen jubeljaar: âHoewel de omzetten snel herstelden, kampte de sector met een groot personeelstekort. Veel zaken moesten zelfs een of meerdere dagen per week hun deuren sluiten. De totaalomzet van de sector had dus nog zeker 5% tot 10% hoger kunnen uitvallen.âPrijzen omhoog in restaurants
Ook de Koninklijke Horeca Nederland (KHN) ziet dat de uitdagingen groot blijven in de sector, ondanks het herstel. Naast hoge energieprijzen en het personeelstekort hebben horecaondernemingen te maken met hoge inkoopprijzen die moeilijk door te berekenen zijn. Tijdens de horecavakbeurs Horecava zegt KHN-voorzitter Robèr Willemsen dat de prijzen in restaurants verder moeten stijgen en moedigt ondernemers ook aan om dat te doen. âIk denk dat gasten zullen blijven komen, want supermarkten hebben hun prijzen veel meer verhoogd en die is de consument ook niet gaan mijden.â KHN meldt dat de omzet van de horeca in 2022 uitkomt op â¬Â 26 miljard. Dit is gebaseerd op cijfers van het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS), inclusief hotels. In de cijfers van FSIN zijn deze branches niet meegenomen.FSIN: consument blijft kiezen voor foodservice
FSIN verwacht dat de omzet van de buitenshuissector zich in 2023 volledig gaat herstellen. Hoewel de hoge energieprijzen en de koopkracht van Nederlanders een onzekere factor blijft, verwacht het instituut dat de sector uitkomt op een omzet van â¬Â 20,4 miljard. Blokker voorziet dat ondanks de economische ontwikkelingen, de vraag naar foodservicediensten groot zal blijven, vooral bij jongere generaties. âNederlanders â en zeker de jongere generaties â eten en drinken steeds vaker buiten deur. Dat hoeven geen uitgebreide diners te zijn. Een hapje buiten de deur eten of een koffie op het station worden net zo goed als genietmomenten buiten de deur ervaren. Die genietmomenten worden steeds belangrijker, zeker voor de jonge generatie die met veel tijdsdruk te maken hebben.âLees ook: Dit zijn de vijf foodtrends voor de komende jaren volgens Rabobank
Mis geen enkel topverhaal op Eiwit Trends
Dit premium artikel is enkel beschikbaar voor abonnees
Beperk risico's met betere investeringen
Versterk je ketenpositie met de juiste partners
Versnel innovaties met de nieuwste trends
Beleef journalistiek van top niveau door collega’s, ervaren redacteurs én experts uit de sector.
Wendy Noordzij
Chris Polkamp
Alieke Hilhorst