Skip to content

Forse omzetstijging voor Oatly

Havermelkproducent Oatly maakte in 2021 53% meer omzet dan in 2020. De omzet bedroeg $ 643 miljoen.

Het productaanbod van Oatly groeide. - Foto: Roel Dijkstra premium

Het productaanbod van Oatly groeide. - Foto: Roel Dijkstra

Havermelkproducent Oatly maakte in 2021 53% meer omzet dan een jaar eerder. De omzet kwam uit op $ 643 miljoen (€ 586 miljoen). In het laatste kwartaal was de groei 46%.

Daarmee lijkt de producent van plantaardige zuivelalternatieven het beter te doen dan producenten van plantaardige vleesproducten. Beyond Meat en Maple Leaf Foods bijvoorbeeld zagen hun omzetgroei teruglopen vorig jaar.

Toni Petersson, CEO van Oatly, merkte op: “2021 was een recordjaar voor Oatly, met een omzetgroei van meer dan 50% op jaarbasis, aangewakkerd door de wereldwijde vraag naar onze producten, ondanks de aanhoudende Covid-19-variantgerelateerde uitdagingen over de meer dan 20 landen waarin we actief zijn.”

Groei in foodservice en retail

De omzetgroei in Emea (Europa, Midden-Oosten, Afrika) was minder dan de totale omzetgroei. De omzet nam toe met 26% tot $ 337 miljoen, waarmee het de grootste afzetmarkt is voor Oatly. De omzet in de Amerika’s bedroeg $ 180 miljoen en steeg 80% ten opzichte van vorig jaar. Ook in Azië was een groei van 137% tot $ 127 miljoen.

De groei kwam vooral door een grotere productie in vergelijking met een jaar eerder en door groei in foodservice- en retailkanalen in voornamelijk het productaanbod van haverdranken. Nieuwe productiecapaciteit in Vlissingen en Ogden (VS) zorgde voor meer productie.

De ebitda (resultaat voor belastingen, afschrijvingen en rente) bedroeg -$ 147 miljoen. In 2020 was dat resultaat nog -$ 32 miljoen. Ook het verlies voor belastingen nam toe: van -$ 58 miljoen in 2020 naar -$ 215 miljoen. Oatly maakte meer kosten, onder andere voor personeel, advies, het zijn van een beursgenoteerde onderneming, en voor bedrijfskosten die te maken hebben met het opschalen van het bedrijf.

Positief over toekomst

De producent is positief over de toekomst. “De fundamenten van ons bedrijf zijn sterk”, aldus de CEO. Het bedrijf verwacht in het lopende jaar een omzet van $ 880 miljoen tot $ 920 miljoen, een stijging van 37% tot 43% ten opzichte van 2021.

Op de langere termijn verwacht Oatly een brutowinstmarge van meer dan 40% en een ebtida-marge van 20% doordat het profiteert van meer eigen productie, meer schaalvoordelen en sterke omzetgroei.

Bekijk het verloop van de aandelenkoers van Oatly en andere food- en agribedrijven via FoodAgribusiness.nl/markt

Mis geen enkel topverhaal op Eiwit Trends

Dit premium artikel is enkel beschikbaar voor abonnees

Beperk risico's met betere investeringen

Versterk je ketenpositie met de juiste partners

Versnel innovaties met de nieuwste trends

Beleef journalistiek van top niveau door collega’s, ervaren redacteurs én experts uit de sector.

Afbeelding

Wendy Noordzij

Chris Polkamp

Chris Polkamp

Alieke Hilhorst

Alieke Hilhorst

Abonneer vanaf €2,50/week

Snel delen

Carolien Kloosterman
Carolien Kloosterman

Voormalig redacteur