Skip to content

Franse coöperatie werkt aan duurzaam winkelconcept

Franse agrarische cooperatie InVivo begint een nieuw winkelconcept met lokaal geproduceerde verse producten.

Updated on:
Nieuws
Retail
In het nieuwe concept moeten winkels lokaal geproduceerde verse producten aanbieden. - Foto: Canva/Ewa Studio premium

In het nieuwe concept moeten winkels lokaal geproduceerde verse producten aanbieden. - Foto: Canva/Ewa Studio

InVivo, de grootste agrarische coöperatie van Frankrijk, gaat haar retaildivisie naar de beurs brengen. Samen met financiële partners wil InVivo een nieuw winkelconcept opzetten dat zich moet ontwikkelen tot ‘Europees leider bij de duurzame, alternatieve en verantwoorde distributie’.

InVivo Retail telt 1.600 verkooppunten in Frankrijk. Het zijn veelal tuincentra maar ook speciaalzaken als Frais d’Ici en Bio&Co, alsmede dierenwinkels. De nieuwe winkels moeten zijn gespecialiseerd in verse en lokaal geproduceerde voedingswaren. De te verkopen producten worden dan geleverd via het netwerk van bijna 200 bij InVivo aangesloten coöperaties.

Expansie in Europa

De winkels komen in eerste instantie bij de tuincentra die al tot InVivo Retail behoren. Expansie elders in Europa staat echter ook op de agenda. “Het project sluit volledig aan bij de verwachtingen van de consument die zoekt naar authenticiteit en zich bewust is van de waarde van de eigen regionaliteit”, aldus InVivo. Voor de beursgang wordt InVivo Retail overgenomen door 2MX Organic, een zogenoemde Spac. Dat is een al aan de beurs genoteerd speciaal financieel instrument dat tot doel heeft een ander bedrijf over te nemen. Beide partijen zijn daarover in exclusieve onderhandelingen die binnen vijf weken afgerond moeten zijn.

Schatrijke ondernemers

Aan de operatie hangt een prijskaartje van € 675 miljoen. 2MX Organic is zelf opgezet door een drietal schatrijke Franse ondernemers die deels al ervaring hebben in de voedingssector.

InVivo, de grootste agrarische coöperatie van Frankrijk, gaat haar retaildivisie naar de beurs brengen. Samen met financiële partners wil InVivo een nieuw winkelconcept opzetten dat zich moet ontwikkelen tot ‘Europees leider bij de duurzame, alternatieve en verantwoorde distributie’.

InVivo Retail telt 1.600 verkooppunten in Frankrijk. Het zijn veelal tuincentra maar ook speciaalzaken als Frais d’Ici en Bio&Co, alsmede dierenwinkels. De nieuwe winkels moeten zijn gespecialiseerd in verse en lokaal geproduceerde voedingswaren. De te verkopen producten worden dan geleverd via het netwerk van bijna 200 bij InVivo aangesloten coöperaties.

Expansie in Europa

De winkels komen in eerste instantie bij de tuincentra die al tot InVivo Retail behoren. Expansie elders in Europa staat echter ook op de agenda. “Het project sluit volledig aan bij de verwachtingen van de consument die zoekt naar authenticiteit en zich bewust is van de waarde van de eigen regionaliteit”, aldus InVivo. Voor de beursgang wordt InVivo Retail overgenomen door 2MX Organic, een zogenoemde Spac. Dat is een al aan de beurs genoteerd speciaal financieel instrument dat tot doel heeft een ander bedrijf over te nemen. Beide partijen zijn daarover in exclusieve onderhandelingen die binnen vijf weken afgerond moeten zijn.

Schatrijke ondernemers

Aan de operatie hangt een prijskaartje van € 675 miljoen. 2MX Organic is zelf opgezet door een drietal schatrijke Franse ondernemers die deels al ervaring hebben in de voedingssector.

Mis geen enkel topverhaal op Eiwit Trends

Dit premium artikel is enkel beschikbaar voor abonnees

Beperk risico's met betere investeringen

Versterk je ketenpositie met de juiste partners

Versnel innovaties met de nieuwste trends

Beleef journalistiek van top niveau door collega’s, ervaren redacteurs én experts uit de sector.

Chris Polkamp

Chris Polkamp

Afbeelding

Wendy Noordzij

Alieke Hilhorst

Alieke Hilhorst

Abonneer vanaf €2,50/week

Snel delen

Afbeelding
Ruud Peijs

Freelance redacteur