Foto: AFP
De Franse kippen- en maaltijdengigant Groupe LDC wil de winkelprijzen van zijn merkkip en andere producten verlagen om de teruglopende consumptie weer aan te zwengelen. “Minder duur verkopen is de prioriteit voor dit jaar”, aldus LDC bij de presentatie van de jaarcijfers.
LDC heeft in het boekjaar tot 1 maart een omzet gedraaid van bijna € 5,85 miljard, 15,3% meer dan in de voorafgaande periode. Die omzetgroei is grotendeels te danken aan hogere verkoopprijzen, want het volume liep met 5,6% terug naar 1,08 miljoen ton. Daarnaast leverde de overname van het eierbedrijf Matines in november vorig jaar ook een bijdrage. LDC draaide een operationele winst van € 300 miljoen, 44% meer dan een jaar eerder. Dat leverde een operationele marge op van 5,1%, een resultaat waar het bedrijf in dit stadium tevreden over is.
Kip en gevogelte
Het grootste deel van de omzet, € 4,2 miljard, komt van de kip- en gevogelte-activiteiten in Frankrijk. LDC blijft daar sterk investeren, ook om de geografische risico’s van de steeds weer opduikende vogelgriep te verminderen. “Bij gevogelte bieden de versoepeling van de grondstoffenprijzen en de recent verkregen herwaarderingen om de hogere operationele kosten op te vangen LDC de noodzakelijke hefbomen om de consumptie te ondersteunen, met name door het weer starten met promotionele activiteiten. Die strategie moet het mogelijk maken om de verkoopvolumes op te vijzelen, met behoud van een goed winstniveau.”