Skip to content

Franse verkopen biologische voeding zakken verder weg

De verkopen van biologische voeding komen in Frankrijk dit jaar in volume 7 tot 10% lager uit dan in 2021.

Updated on:
Nieuws
Sustainable food
Consumenten zouden het vertrouwen in biologisch verliezen, omdat het steeds meer in de supermarkten is te vinden.- Foto: ANP premium

Consumenten zouden het vertrouwen in biologisch verliezen, omdat het steeds meer in de supermarkten is te vinden.- Foto: ANP

De verkopen van biologische voeding komen in Frankrijk dit jaar in volume 7 tot 10% lager uit dan in 2021. In speciaalzaken kan de daling oplopen tot 10 tot 12%.

Dat stelt Pierrick de Ronne, bestuursvoorzitter van de grootste keten van biologische winkels Biocoop en van branche-organisatie Maison de la Bio. De verdere daling dit jaar volgt op een eerste teruggang in 2021, na jaren van voortdurende groei. De omzet is in de tien jaar tot 2020 ook toegenomen van € 4 naar € 12 miljard. Onlangs ging al een reeks van filialen van Biocoop failliet.

Gevolgen van inflatie op koopkracht

De daling heeft volgens De Ronne alles te maken met de inflatie en de gevolgen voor de koopkracht. “Klanten maken keuzes die ongunstig uitvallen voor bio. Ze kopen minder van bepaalde producten of schakelen over van bio op conventioneel. Dat is ondanks het feit dat de prijzen van die traditionele producten twee keer zo hard zijn gestegen dan die van bio. Daar heb je geen kunstmest of bestrijdingsmiddelen voor nodig en die vergen ook minder energie.” Desalniettemin moet De Ronne toegeven dat biologische voeding nog altijd 20% tot 50% duurder is dan vergelijkbare conventionele producten.
Bio als enige criterium overtuigt niet meer
Maison de la Bio wijst echter ook op het ‘banaliseren’ van biologische producten, vooral doordat ze steeds meer verschijnen in de grote supermarkten. Dat leidt er volgens de organisatie toe dat de consument het vertrouwen in biologisch begint te verliezen. De Ronne: “Klanten, die steeds meer de herkomst checken op hun smartphone, zijn vaak verbaasd over het gebrek aan samenhang bij bio. Het komt regelmatig voor dat die van verre aangevoerd blijken te zijn, terwijl mensen juist lokale producten zoeken. Bio als enige criterium overtuigt niet meer.”

Mis geen enkel topverhaal op Eiwit Trends

Dit premium artikel is enkel beschikbaar voor abonnees

Beperk risico's met betere investeringen

Versterk je ketenpositie met de juiste partners

Versnel innovaties met de nieuwste trends

Beleef journalistiek van top niveau door collega’s, ervaren redacteurs én experts uit de sector.

Alieke Hilhorst

Alieke Hilhorst

Chris Polkamp

Chris Polkamp

Afbeelding

Wendy Noordzij

Abonneer vanaf €2,50/week

Snel delen

Afbeelding
Ruud Peijs

Freelance redacteur