Consumenten zouden het vertrouwen in biologisch verliezen, omdat het steeds meer in de supermarkten is te vinden.- Foto: ANP
De verkopen van biologische voeding komen in Frankrijk dit jaar in volume 7 tot 10% lager uit dan in 2021. In speciaalzaken kan de daling oplopen tot 10 tot 12%.
Gevolgen van inflatie op koopkracht
De daling heeft volgens De Ronne alles te maken met de inflatie en de gevolgen voor de koopkracht. âKlanten maken keuzes die ongunstig uitvallen voor bio. Ze kopen minder van bepaalde producten of schakelen over van bio op conventioneel. Dat is ondanks het feit dat de prijzen van die traditionele producten twee keer zo hard zijn gestegen dan die van bio. Daar heb je geen kunstmest of bestrijdingsmiddelen voor nodig en die vergen ook minder energie.â Desalniettemin moet De Ronne toegeven dat biologische voeding nog altijd 20% tot 50% duurder is dan vergelijkbare conventionele producten.Bio als enige criterium overtuigt niet meerMaison de la Bio wijst echter ook op het âbanaliserenâ van biologische producten, vooral doordat ze steeds meer verschijnen in de grote supermarkten. Dat leidt er volgens de organisatie toe dat de consument het vertrouwen in biologisch begint te verliezen. De Ronne: âKlanten, die steeds meer de herkomst checken op hun smartphone, zijn vaak verbaasd over het gebrek aan samenhang bij bio. Het komt regelmatig voor dat die van verre aangevoerd blijken te zijn, terwijl mensen juist lokale producten zoeken. Bio als enige criterium overtuigt niet meer.â
Mis geen enkel topverhaal op Eiwit Trends
Dit premium artikel is enkel beschikbaar voor abonnees
Beperk risico's met betere investeringen
Versterk je ketenpositie met de juiste partners
Versnel innovaties met de nieuwste trends
Beleef journalistiek van top niveau door collega’s, ervaren redacteurs én experts uit de sector.
Alieke Hilhorst
Chris Polkamp
Wendy Noordzij