Skip to content

Franse voedingsindustrie wil 9% hogere prijzen

De Franse voedingsindustrie wil dat winkelbedrijven een prijsverhoging van gemiddeld 9% accepteren.

Foto: ANP premium

Foto: ANP

De Franse voedingsindustrie wil dat de winkelbedrijven een prijsverhoging van gemiddeld 9% accepteren om de sterk gestegen kosten voor agrarische en andere grondstoffen op te kunnen vangen.

Volgens de Association nationale des industries alimentaires Ania liggen de prijzen voor agrarische grondstoffen gemiddeld 22% hoger dan een jaar geleden. Bij kip en daarvan gemaakte producten is sprake van een verhoging met 63%, bij olie met 28%. Daarnaast zijn ook plastic, karton en energie fors duurder geworden. Uit een enquête onder de leden blijkt dat de voedingsbedrijven die kostenverhogingen niet of nauwelijks meer op kunnen vangen, aldus Ania. Maar directeur Michel-Edouard Leclerc van de gelijknamige winkelketen wijst elke prijsverhoging af. "Er is alle reden om de prijzen voor de boeren te verhogen, maar het is een slechte reden om alles duurder te maken onder het mom dat daarmee de landbouw wordt geholpen. Wij zijn bereid om meer te betalen voor de ruwe producten zoals melk, fruit of groente. Maar er is een groep voedingsbedrijven voor wie de Franse markt maar ondergeschikt is, Ricard, Evian, Unilever, Nestlé. Hoe helpt het de boer in Bretagne als die 9% hogere prijzen gaan rekenen."

Mis geen enkel topverhaal op Eiwit Trends

Dit premium artikel is enkel beschikbaar voor abonnees

Beperk risico's met betere investeringen

Versterk je ketenpositie met de juiste partners

Versnel innovaties met de nieuwste trends

Beleef journalistiek van top niveau door collega’s, ervaren redacteurs én experts uit de sector.

Chris Polkamp

Chris Polkamp

Alieke Hilhorst

Alieke Hilhorst

Afbeelding

Wendy Noordzij

Abonneer vanaf €2,50/week

Snel delen

Afbeelding
Ruud Peijs

Freelance redacteur