Illustratie: Mousquetaires
De Franse supermarkt Intermarché gaat op voedingsmiddelen aangeven hoeveel van de ingrediënten uit Frankrijk komt. Het bedrijf wil daarmee de consument beter informeren, maar vooral ook de Franse landbouw ondersteunen.
Levensmiddelen krijgen van Intermarché een apart etiket met de Franco-Score om ‘de herkomst, de kennis en de kwaliteit van Franse voedingsproducten te promoten’. Het aandeel ‘Frans’ wordt in een percentage aangegeven terwijl ook de fabriek waar het eindproduct vandaan komt wordt vermeld.
Zo verkoopt Intermarché melk van Lactalis die afkomstig is van de fabriek in Laval en die, volgens het etiket, ook 100% Frans is. Een aantal vleeswaren komt uit een eigen fabriek in Saint-Evarzec en bestaat voor 92% uit Franse ingrediënten. Intermarché geeft daarbij aan dat sommige producten een score van 0% halen omdat die niet of nauwelijks in Frankrijk te vinden zijn. Daarbij gaat het bijvoorbeeld ook om biologische spekblokjes of knakworst wegens het tekort aan biologisch varkensvlees.
Etiketten voorjaar 2020 in winkels
De nieuwe etiketten verschijnen vanaf volgend voorjaar eerst op de eigenmerkproducten. Intermarché stelt de benodigde data beschikbaar aan andere bedrijven zodat er een ‘collegiaal en collectief systeem’ zou kunnen ontstaan. Het bedrijf wil daarmee ook de nog altijd heersende verwarring rond de informatie over voedingswaarde zien te voorkomen.
In een toelichting schrijft bestuursvoorzitter Thierry Cotillard dat Frankrijk in twintig jaar tijd van de tweede naar de zesde plaats van de grootste agrarische exporteurs is afgezakt. Voor de eerste keer is het saldo op de agrarische handelsbalans ook negatief geworden. “Intermarché wil helpen om die tendens te keren. Frankrijk, een eerste klas agrarische grootmacht, moet opnieuw meer kunnen verkopen dan het koopt.”