Foto: Canva/baibaz
In dit artikel
De Franse consumentenmarkt voor zuivelproducten is vorig jaar redelijk stabiel gebleven. De verkoop van langhoudbare melk voert daarbij de boventoon.
De Franse consumentenmarkt voor zuivelproducten is vorig jaar redelijk stabiel gebleven. De afzet van melk daalde met 1,5% in volume. Meer dan 97% van al die melk is langhoudbaar; verse melk is in een Franse supermarkt vrijwel niet te vinden. Omdat de gemiddelde prijs van een liter van de langhoudbare melk met € 0,89 wel 1,2% hoger lag dan in 2018, bleef de daling van de omzet aan melk beperkt tot net 0,3%.
Verkoop melk loopt in Frankrijk al jaren terug
De daling van de verkopen van melk is daarmee wat tot staan gekomen, signaleert de agrarische dienst FranceAgriMer. In 2018 liep de afzet in volume nog met 3,4% terug, na een vergelijkbare terugloop in de jaren daarvoor. Daarbij kiest de Franse consument nog meer dan vroeger voor halfvolle melk. Die is daarmee nu goed voor 85% van het verkochte volume.
Schapenmelk zou vruchtensappen voorzichtig verdringen
Bij melk van geiten en schapen doet zich een tegengestelde ontwikkeling voor. Geitenmelk raakt na een sterke groei in de jaren tot 2019 wat uit de gratie. Vorig jaar daalde het verkochte volume met ruim 6%.
De verkoop van schapenmelk daarentegen is verdubbeld, vooral doordat meer Fransen dat product tegenwoordig kopen. FranceAgriMer denkt daarbij dat schapenmelk in beperkte mate vruchtensappen aan het verdringen is.
Dierlijke room populairder dan plantaardige
De afzet van slagroom en soortgelijke producten blijft in de lift zitten met een groei van de afzet met bijna 2% en – dankzij hogere prijzen – van de omzet met ruim 7%. De Franse agrarische dienst heeft hiervoor een opvallende verklaring: “Room van dierlijke afkomst heeft kunnen profiteren van het feit dat de groei bij plantaardige room minder snel is geweest.”
In dat laatste segment is zowel de verkoop in volume als in geld uitgedrukt vorig jaar met 13% gedaald. Gebruikers van plantaardige room kopen dat niet alleen minder vaak dan in vorige jaren, maar nemen per aankoopmoment ook minder mee.
Groei verkoop boter, krimp bij margarine
Boter vertoont, na een daling in 2018, weer een wat opgaande lijn met een bijna 2% hogere afzet en 10% hogere omzet. Fransen kopen kennelijk weer vaker boter, in plaats van margarine, want daarvan daalden de verkopen met 4,4%. Verder blijft de markt voor yoghurt nagenoeg stabiel, hoewel ook hier hogere prijzen voor een ruim 3% hogere omzet hebben gezorgd.
Hogere verkoopprijs kaas
Ook op de kaasmarkt bleven de ontwikkelingen vorig jaar op een bescheiden peil. Bij kaas van koeienmelk ging de afzet met 2% omhoog, terwijl de omzet met 4,5% toenam. Dit is te danken aan een met gemiddeld € 9,29 per kilo bijna 2,5% hogere verkoopprijs. Bij geiten- en schapenkaas is de afzet rond 3% hoger, met name omdat de consument dat vaker koopt dan in het verleden.