Skip to content

Fransen stoppen miljoen in campagne biologische voeding

Franse biologische voedingssector trekt met steun overheid € 1 miljoen uit om vraag te stimuleren.

Updated on:
Nieuws
Sustainable food
Foto: ANP premium

Foto: ANP

De Franse biologische voedingssector trekt met steun van de overheid € 1 miljoen uit om de vraag en consumptie te stimuleren. “Een gezamenlijke campagne, dat is een primeur in de Franse biologische wereld”, stellen drie organisaties voor de biologische voedingsindustrie en landbouw.

In Frankrijk is de afzet van biologische voeding vorig jaar voor het eerst na jaren van sterke groei gedaald. Het ging nog om een bescheiden percentage, 3,1%, maar de schrik zit er goed in bij iedereen in de sector. Dat wordt nog versterkt door recente cijfers van Biocoop, met meer dan 750 winkels en een marktaandeel van ruim 43% verreweg de grootste retailer in biologische producten. Biocoop draaide vorig jaar een omzet van € 1,6 miljard, 1% minder dan in 2020 wat de eerste daling was in de geschiedenis van het bedrijf.

Grote promotiecampagne

Het agentschap voor de biologische sector Agence Bio, de bond van biologische fabrikanten Natexbio-Maison de la bio en drie agrarische schappen, die voor zuivel, vlees en groente/fruit, slaan daarom de handen ineen voor een grote promotiecampagne. Het ministerie van landbouw heeft daarvoor € 400.000 beschikbaar gesteld. De actie is niet alleen bedoeld als steun voor bestaande producenten maar vooral ook voor boeren en tuinders die ‘op weg’ zijn om biologisch te gaan werken en vlak voor de finish opeens tegen een kwakkelende marktvraag oplopen. “Om producenten te steunen die na twee of drie jaar conversie met hun producten op de markt komen en om voor anderen zo’n omschakeling mogelijk te maken, moet de vraag weer gaan groeien”, aldus de initiatiefnemers.

Consumptie loopt terug

Bij Biocoop zelf maakt bestuursvoorzitter Pierrick de Ronne zich voorlopig nog niet al te druk. “Vergeleken met 2019 is de omzet toegenomen met 15%, in vijf jaar tijd zijn de verkopen verdubbeld. Sinds mei vorig jaar vertraagt de markt inderdaad opeens maar die conjuncturele situatie moeten we wel relativeren. De algemene consumptie, waar bio een deel van is, loopt ook terug. We moeten nu bepaald niet stoppen met de conversies.” Maar toch gaat zijn bedrijf, met het oog op de komende presidentsverkiezingen, zelf een campagne voeren onder het motto ‘Biovote’. Biocoop legt er daarbij vooral de nadruk op dat voor de productie van biologische voeding geen bestrijdingsmiddelen worden gebruikt. Die zijn verder overal wel aanwezig, ook bij populaire nieuwe labels als ‘Hoge milieuwaarde’ of ‘Zonder residu’. De Ronne: “Die zijn vaak goedkoper dan écht biologisch en wekken vooral verwarring bij de consument. Ook worden er verkeerde berichten de wereld in gestuurd. Zo zou biologisch te veel verpakking gebruiken of over verre afstanden worden aangevoerd. Tegen die misverstanden moeten we hard strijden, anders wordt de sector alleen maar verder ondermijnd.”

Mis geen enkel topverhaal op Eiwit Trends

Dit premium artikel is enkel beschikbaar voor abonnees

Beperk risico's met betere investeringen

Versterk je ketenpositie met de juiste partners

Versnel innovaties met de nieuwste trends

Beleef journalistiek van top niveau door collega’s, ervaren redacteurs én experts uit de sector.

Chris Polkamp

Chris Polkamp

Alieke Hilhorst

Alieke Hilhorst

Afbeelding

Wendy Noordzij

Abonneer vanaf €2,50/week

Snel delen

Afbeelding
Ruud Peijs

Freelance redacteur