Foto: ANP
In dit artikel
De Franse biologische voedingssector trekt met steun van de overheid â¬Â 1 miljoen uit om de vraag en consumptie te stimuleren. âEen gezamenlijke campagne, dat is een primeur in de Franse biologische wereldâ, stellen drie organisaties voor de biologische voedingsindustrie en landbouw.
Grote promotiecampagne
Het agentschap voor de biologische sector Agence Bio, de bond van biologische fabrikanten Natexbio-Maison de la bio en drie agrarische schappen, die voor zuivel, vlees en groente/fruit, slaan daarom de handen ineen voor een grote promotiecampagne. Het ministerie van landbouw heeft daarvoor â¬Â 400.000 beschikbaar gesteld. De actie is niet alleen bedoeld als steun voor bestaande producenten maar vooral ook voor boeren en tuinders die âop wegâ zijn om biologisch te gaan werken en vlak voor de finish opeens tegen een kwakkelende marktvraag oplopen. âOm producenten te steunen die na twee of drie jaar conversie met hun producten op de markt komen en om voor anderen zoân omschakeling mogelijk te maken, moet de vraag weer gaan groeienâ, aldus de initiatiefnemers.Consumptie loopt terug
Bij Biocoop zelf maakt bestuursvoorzitter Pierrick de Ronne zich voorlopig nog niet al te druk. âVergeleken met 2019 is de omzet toegenomen met 15%, in vijf jaar tijd zijn de verkopen verdubbeld. Sinds mei vorig jaar vertraagt de markt inderdaad opeens maar die conjuncturele situatie moeten we wel relativeren. De algemene consumptie, waar bio een deel van is, loopt ook terug. We moeten nu bepaald niet stoppen met de conversies.â Maar toch gaat zijn bedrijf, met het oog op de komende presidentsverkiezingen, zelf een campagne voeren onder het motto âBiovoteâ. Biocoop legt er daarbij vooral de nadruk op dat voor de productie van biologische voeding geen bestrijdingsmiddelen worden gebruikt. Die zijn verder overal wel aanwezig, ook bij populaire nieuwe labels als âHoge milieuwaardeâ of âZonder residuâ. De Ronne: âDie zijn vaak goedkoper dan écht biologisch en wekken vooral verwarring bij de consument. Ook worden er verkeerde berichten de wereld in gestuurd. Zo zou biologisch te veel verpakking gebruiken of over verre afstanden worden aangevoerd. Tegen die misverstanden moeten we hard strijden, anders wordt de sector alleen maar verder ondermijnd.âMis geen enkel topverhaal op Eiwit Trends
Dit premium artikel is enkel beschikbaar voor abonnees
Beperk risico's met betere investeringen
Versterk je ketenpositie met de juiste partners
Versnel innovaties met de nieuwste trends
Beleef journalistiek van top niveau door collega’s, ervaren redacteurs én experts uit de sector.
Chris Polkamp
Alieke Hilhorst
Wendy Noordzij