Skip to content

Fransen zien overname van Carrefour niet zitten

Updated on:
Achtergrond
Retail
Het bericht dat Carrefour een overnamebod heeft van het Canadese Alimentation Couche-Tard was nog maar net uit of de Franse minister voor economische zaken Bruno Le Maire trok al naar de media om er tegen te waarschuwen. Foto: ANP

Het bericht dat Carrefour een overnamebod heeft van het Canadese Alimentation Couche-Tard was nog maar net uit of de Franse minister voor economische zaken Bruno Le Maire trok al naar de media om er tegen te waarschuwen. Foto: ANP

Het Canadese Alimentation Couche-Tard heeft een bod uitgebracht op het Franse Carrefour. De Franse minister Bruno Le Maire waarschuwt tegen de overname.

“De overname van de grootste supermarkt door een buitenlandse kandidaat brengt de voedingsoevereiniteit van ons land in gevaar. Ik weet niet of ik wel zo blij ben met de overname van een Frans bedrijf dat hier werk biedt aan meer dan 100.000 mensen.” Het onverwachte bericht dat Carrefour een overnamebod heeft van het in Europa onbekende Canadese Alimentation Couche-Tard was nog maar net uit of de Franse minister voor economische zaken Bruno Le Maire trok al naar de media om er tegen te waarschuwen. De Franse staat is in dit geval geen aandeelhouder, zoals wel bij de grote autobedrijven, maar Le Maire c.s. hebben voldoende macht en middelen om zo’n fusie tegen te houden.

Prille besprekingen

Het Canadese bedrijf, dat vooral gemakswinkels en benzinestations exploiteert, heeft voorlopig een bod van € 20 per aandeel ofwel € 16,1 miljard op tafel gelegd voor Carrefour. De directie van die Franse winkelgigant heeft het aanbod in alle vriendelijkheid ontvangen, maar voegt daaraan toe dat het nog maar om erg prille besprekingen gaat. Bij de verdere beoordeling zal de reactie van Le Maire zeker een rol spelen, al was het alleen al omdat Carrefour in eigen land nog altijd veel kleinere filialen wil openen.

Een tweede plaats op de internationale ranglijst

Mocht het ervan komen, dan zou wel direct een van de top 3 winkelbedrijven ter wereld ontstaan. Carrefour is met een omzet van € 80,7 miljard (2019) nu al een van de grootste op de internationale winkelmarkt. Alimentation Couche-Tard draaide in het boekjaar tot eind april 2020 een omzet van bijna $ 54,1 miljard (€ 44,46 miljard). Samen komen ze dus aan € 125 miljard, goed voor een tweede plaats op de internationale ranglijst. Bij de Canadezen kwam overigens wel $ 38,7 miljard uit de verkoop van autobrandstof. Ook Carrefour en andere grote supermarktondernemingen hebben vaak tankstations, maar daar is brandstof toch lang niet zo belangrijk als bij Couche-Tard.

CostCo nummer één

Als we Walmart (omzet meer dan $ 500 miljard) vanwege het grote aandeel non-food, tot aan wapens aan toe, buiten beschouwing laten, dan is het Amerikaanse CostCo, met tegenwoordig ook filialen in Frankrijk, met € 137,2 miljard de nummer één. De nummers twee en drie komen ook uit de VS, 7-Eleven met € 109,1 miljard en Kroger met € 108,2 miljard. De Schwartz Gruppe van Lidl en Kaufland komt met € 106,2 miljard als eerste Europese naam binnen, direct gevolgd door de grote concurrent Aldi met € 98,2 miljard. Dan volgen het Japanse Aeon en het Britse Tesco met ieder € 74,5 miljard. Het Nederlands-Belgische Ahold Delhaize valt met € 66,26 miljard net buiten de top 10.

Snel delen

Afbeelding
Ruud Peijs

Freelance redacteur