Skip to content

Fris Supermarkt: gratis winkelen voor armen

Abdelhamid Idrissi wil in het najaar de eerste Fris Supermarkt openen in Amsterdam.

Updated on:
Achtergrond
Retail
Foto: ANP premium

Foto: ANP

Abdelhamid Idrissi wil in het najaar de eerste Fris Supermarkt openen in Amsterdam. Met dit initiatief laat hij gezinnen in een financieel kwetsbare situatie gratis winkelen én geeft hij ze meer kansen in de samenleving.

De producten in de winkel worden geleverd door bedrijven, die op deze manier structureel een bijdrage leveren aan zowel de maatschappij als het tegengaan van voedselverspilling. Hun reststromen krijgen immers een nieuwe impactvolle bestemming. Abdelhamid Idrissi heeft met zijn Stichting Studiezalen 47 studiezalen geopend in de meest kwetsbare wijken in Zaandam en Amsterdam. “Armoede ligt aan de fundatie hiervan. Tijdens ons werk komen we zoveel schrijnende zaken tegen. We zien kinderen die met een lege maag naar bed, naar school of naar stage gaan. Gezinnen die bepaalde non-foodproducten, zoals shampoo en tandpasta, niet kunnen kopen. Het is voor deze mensen ontzettend moeilijk om in het dagelijkse levensonderhoud te voorzien.”

Gezond eten niet voor iedereen toegankelijk

Gezond eten is voor hen niet toegankelijk, moet hij tot zijn grote teleurstelling constateren. “Dat komt mede doordat men zich begeeft in overlevingsstand en het hoge prijsniveau. Vooral gezonde producten, zoals groente en fruit, zijn ontzettend duur.” Daarom is hij met Boeren voor Buren gestart. Toch bood dat geen duurzame oplossing. “We geven eten en misschien een lekkere warme jas aan de gezinnen, maar die hebben structureel hulp nodig. Als ze groente en fruit krijgen, dan is dat over twee dagen op en hebben ze weer honger. Dat is de reden om met Fris Supermarkt te beginnen. Een frisse start van het leven, een frisse start om naar school te gaan en een frisse start om je kansen duurzaam te vergroten.” Tekst gaat door onder foto {{foto,2}} In de nieuwe supermarkt komen producten te liggen die kinderen en hun ouders echt nodig hebben. “Het gaat zowel om groenten, fruit, brood en beleg, maar ook om babyvoeding en luiers, een mooie rugzak met inhoud, zoals schriften pennen en een rekenmachine, en hygiënemiddelen van maandverband tot scheermesjes van gel tot nagelknippers. De gezinnen die in een financieel kwetsbare situatie verkeren, kunnen gratis winkelen en zelf de producten kiezen die ze nodig hebben.”

Partners

Door zijn ervaring met Boeren voor Buren merkte Idrissi hoe lastig het is om alles in eigen hand te houden. “Bijvoorbeeld ook het transport en de opslag moeten worden geregeld. Daar ligt niet mijn kracht. Ik wil blijven doen waar ik goed in ben: gezinnen coachen en hen door middel van gesprekken en ons netwerk te helpen. Daarom ben ik op zoek naar partijen die de schappen vullen. Niet voor één keer, maar structureel. Ik heb al diverse donaties gekregen. Zo bood een bedrijf duizend kilogram bananen aan, maar daar kunnen we helaas niets mee. Zo’n samenwerking is niet duurzaam. Als die bananen op zijn, dan moeten we op zoek naar nieuwe. Dat willen we niet.” Wat levert dit de samenwerkende bedrijven op? “We bieden hen geen geld, maar iets veel waardevollers. Ze kunnen de nachtrust van veel gezinnen verbeteren en hun kansen te vergroten. Bovendien kunnen ze op deze manier hun restpartijen een waardevolle bestemming geven.”

Selectie

Niet iedereen is welkom in de supermarkt. “Het gaat om gezinnen die we kennen. We krijgen heel veel aanmeldingen van mensen uit heel het land, maar om dit goed te laten werken, moeten we de gezinnen echt kennen. We bieden unieke LifeCoach-trajecten aan om voor structurele verbeteringen in hun leven te zorgen. Zowel op financieel, persoonlijk als op maatschappelijk gebied. Zo krijgen zij zelfvertrouwen en waardigheid terug. We laten hen pas los als alles goed gaat.” De deelnemers aan het traject worden zorgvuldig geselecteerd. “We stellen ook een aantal randvoorwaarden. Als gezinnen niet openstaan voor die veranderingen en niet de drive hebben om in het belang van het kind ook sterk te worden als gezin, dan kunnen ze helaas niet meedoen. Daardoor verschilt onze aanpak ook zo met die van de Voedselbank. We starten echt iets unieks. Iets wat er nu nog niet is, maar waar we wel heilig in geloven.” De sociale ondernemer hoopt de supermarkt na de zomer te openen. “Bijna alles staat klaar. De gezinnen die we kunnen helpen, vrijwilligers, we hebben een locatie en er is een bouwbedrijf dat voor ons aan de slag gaat.” Om de verbouwing te kunnen bekostigen, is hij een crowdfundingsactie gestart om € 250.000 op te halen.
‘Het is een kwestie van tijd voor de grote partners instappen.’

De meest logische locatie

De toekomstige locatie aan de Osdorper Ban 104 in Amsterdam is volgens Idrissi ideaal. “Midden in de wijk waar we de kinderen en hun broers en zussen en hun ouders kennen. De meest logische plek waar alles samenkomt. Ik kan me geen betere plek bedenken. Het pand is van een Turkse gordijnenwinkel. Deze ondernemer kon het voor veel geld verhuren, maar toen hij over mijn initiatief hoorde, heeft hij het voor een heel maatschappelijk tarief aangeboden. Hij is echt een held.” De initiatiefnemer is ervan overtuigd dat zijn plannen slagen. “Er is zoveel enthousiasme en support. Dat vind ik heel ontroerend. Het is een kwestie van tijd voor de grote partners instappen.”

Mis geen enkel topverhaal op Eiwit Trends

Dit premium artikel is enkel beschikbaar voor abonnees

Beperk risico's met betere investeringen

Versterk je ketenpositie met de juiste partners

Versnel innovaties met de nieuwste trends

Beleef journalistiek van top niveau door collega’s, ervaren redacteurs én experts uit de sector.

Chris Polkamp

Chris Polkamp

Alieke Hilhorst

Alieke Hilhorst

Afbeelding

Wendy Noordzij

Abonneer vanaf €2,50/week

Snel delen

Afbeelding
Wendy Noordzij

Freelance redacteur