Het in het Suez-kanaal gestrande containerschip Ever Given, een van 's werelds grootste containerschepen. - Foto: Hollandse Hoogte/AP
Het schip dat dwars op het Suez-kanaal ligt, blokkeert een belangrijke vaarroute voor veel agrifood-producten.
Donderdag 25 maart werd een nieuwe poging ondernomen om het schip los te trekken. Ruim honderd schepen, die onder andere graan, olie en gas vervoeren, liggen aan beide uiteinden van het kanaal te wachten. Volgens Bloomberg is daar ook een aantal schepen bij die levende dieren vervoeren.
Nederland
Volgens Rabobank-specialist Fresh Produce Cindy van Rijswick is de kans klein dat er in de vastliggende schepen veel agrifoodproducten zitten die naar Nederland onderweg zijn of vanuit Nederland afkomstig zijn. Vanuit Nederland gaat richting Azië vooral vrij lang houdbare producten zoals bevroren vlees en frites, aldus Van Rijswick. Een direct effect voor de Nederlandse agrifood handel ziet ze niet direct.
Ondernemersvereniging evofenedex denkt dat het lostrekken van het schip dagen, zo niet weken, in beslag neemt. De vereniging is dan ook bezorgd over de impact van de blokkade op de internationale handel en logistiek.
30% containertransport via kanaal in Egypte
Ruwweg 30% van alle containers die wereldwijd worden vervoerd, gaat door het kanaal in Egypte. Ongeveer 12% van alle goederen die wereldwijd worden verhandeld, passeert het kanaal. Ook schepen met ruwe olie, granen en gas passeren het kanaal veelvuldig. De prijzen voor ruwe olie zijn dan ook gestegen door de blokkade uit angst voor tekorten. Dat heeft weer invloed op de prijzen van plantaardige oliën.
Er lagen donderdagmiddag ruim honderd schepen te wachten op toegang tot het Suez-kanaal. Als de stremming lang aanhoudt, zullen rederijen moeten overwegen om om Afrika heen te varen. Dit zorgt voor een extra vaartijd van ruim een week en extra kosten en uitstoot vanwege het brandstofverbruik.
Tekort aan containers
Sinds de uitbraak van het coronavirus is binnen de containerlijnvaart al sprake van verstoringen. Voordat de problemen in het Suez-kanaal speelden, was al sprake van een gebrek aan containers dat zorgde voor torenhoge tarieven. Daarnaast liet de betrouwbaarheid van vaarschema’s te wensen over.
De schaarste aan containers zorgt voor hogere transportkosten en dat is een oorzaak van de hogere voedselprijzen, meldde Rabobank recent. Door de opstopping in het Suez-kanaal komen nauwelijks schepen uit Azië naar Europa, waardoor het tekort aan (koel)containers verder oploopt.
Volgens Van Rijswick zijn de tarieven van Rotterdam naar Shanghai met 80% toegenomen in het afgelopen jaar en van Shanghai naar Rotterdam met 343%.
Mede-auteur: Carolien Kloosterman