Skip to content

Geen koe in de wei, wel weiderundgehakt in de supermarkt

Ook toen nog geen enkele koe in de wei liep, was in de supermarkten volop gehakt van koeien met weidegang te koop.

Updated on:
Column
Retail
weiderundergehakt

Ook toen nog geen enkele koe in de wei liep, was in de supermarkten volop gehakt van koeien met weidegang te koop. Foto: Canva

Ook toen nog geen enkele koe in de wei liep, was in de supermarkten volop gehakt van koeien met weidegang, weiderundergehakt, te koop.

Afgelopen weekend mochten veel melkkoeien weer naar buiten. Staldeuren gingen open en consumenten konden blije koeien weer de wei in zien springen. Een prachtige traditie die de verbinding tussen boeren, burgers en hun voedsel versterkt. Nu koeien weer volop vers gras eten, zal hun vlees, net als de graskaas, een andere smaak krijgen. Of de consument dat ook proeft, durf ik te betwijfelen. In de schappen van de supermarkten ligt namelijk vooral de gehakt van Nederlandse koeien. Het luxe vlees komt nog steeds vooral uit Ierland.

Ook toen nog geen enkele koe in de wei liep, was in de supermarkten volop gehakt van koeien met weidegang te koop. Farmers Defence Force Nederland plaatste recent een foto op LinkedIn met twee zakjes rundergehakt. Het ene gehakt is herkomstloos en kost € 9,78 per kilo. Het andere is afkomstig van een weiderund en kost € 12,98 per kilo. € 3,20 meer dus.

In de zakken van de retailers

Op de verpakking van het weiderundgehakt prijkt een rood-wit-blauw vlaggetje met de tekst ‘Van Dichtbij’. Verder wordt vermeld dat de koeien meer dan 120 dagen per jaar de wei in mogen en dat de boer een hogere beloning krijgt. Dat ‘meer dan 120 dagen per jaar’ is de vrije vertaling van de voorwaarden van de Stichting weidegang. Die borgt immers minimaal 120 dagen per jaar, maar waarschijnlijk zal dat de gemiddelde consument een worst zijn.

Ook de claim over de hogere beloning voor de boer zullen de meeste consumenten voor kennisgeving aannemen. Maar neem van mij aan dat slechts een zeer beperkt deel van de € 3,20 naar de melkveehouders gaat. De kosten van verwerking, verpakking en transport zijn gelijk aan het andere gehakt en ook de smaak en kwaliteit zijn nagenoeg gelijk. Het overgrote deel van de extra winst verdwijnt dus in de zakken van retailers en van de vee- en vleeshandel. Zowel de producent als de consument wordt in dit marketingspelletje flink voor de gek gehouden.

Veelzeggende reactie LTO-adviseur

Zodra ik het bericht van FDF op mijn eigen LinkedIn pagina plaatste, stroomden de reacties binnen. Herman Mertens schreef: “En dan denkt minister Adema serieus dat retail gaat meebetalen aan verduurzaming van de voedselketen. De belofte van Rutte cs. was dat de ketenpartners zouden bijdragen aan het verduurzamen van het verdienmodel van boeren… Ik vermoed dat het nu allemaal in de gesprekken over het grote Landbouwakkoord wordt stukgeslagen.” Een opmerkelijke, veelzeggende reactie van een vooraanstaand LTO-adviseur.

Staldeuren staan open. Nu de andere deuren nog.

Snel delen

Afbeelding
Anita Heijdra

Vleesveehouder