Skip to content

Gestage groei voor Beter Leven-zuivel

Lidl introduceert vanaf september als eerste supermarkt kaas met 3 sterren van het Beter Leven-keurmerk.

Updated on:
Nieuws
Sustainable food
Naast zuivel zoals yoghurt met 3 sterren Beter Leven-keurmerk gaat Lidl ook kaas met 3 sterren in de schappen leggen. - Foto: ANP premium

Naast zuivel zoals yoghurt met 3 sterren Beter Leven-keurmerk gaat Lidl ook kaas met 3 sterren in de schappen leggen. - Foto: ANP

Lidl introduceert vanaf september als eerste supermarkt kaas met 3 sterren van het Beter Leven-keurmerk in de schappen.

Het gaat in eerste instantie om drie varianten biologische kaas. Marijke de Jong, programmamanager van het Beter Leven-keurmerk bij de Dierenbescherming, is blij dat Lidl het voortouw neemt. “Bij herhaling laat Lidl zien serieus werk te maken van een verdere verduurzaming van het assortiment. We zijn dan ook erg te spreken over de ambitie om ook de verkrijgbaarheid van kaas met 3 sterren van het Beter Leven-keurmerk verder uit te breiden”, aldus De Jong. In totaal produceren binnenkort 27 melkveebedrijven melk met Beter Leven-keurmerk. De Dierenbescherming verwacht dat het aanbod in zuivel geleidelijk blijft groeien.

Lidl wil zuivelschap verder verduurzamen

De biologische kaas met 3 sterren komt van Rouveen Kaasspecialiteiten. De benodigde melk komt van zeven biologische melkveebedrijven. Lidl wil klanten een assortiment bieden waarvan de standaard altijd duurzamer is, laat een woordvoerder weten. Daarnaast vindt de supermarktketen het belangrijk opties aan te bieden die nog verder gaan. In het zuivelschap voegt Lidl steeds meer producten toe met keurmerken als PlanetProof. Daarnaast gaat de onderneming verder door als eerste supermarktketen kaas met 3 sterren van het Beter Leven-keurmerk aan te bieden. Hoeveel Lidl betaalt voor melk met 3 sterren wil de onderneming niet kwijt.

Jumbo schaalt op met 1 ster Beter Leven-zuivel

Jumbo startte in 2019 met de verkoop van dagverse zuivel met 1 ster van het Beter Leven-keurmerk. Op dit moment zijn er zes melkveehouders die melk leveren aan Vecozuivel (onderdeel van de Farmel Holding) voor de productie van dagverse zuivel met Beter Leven-keurmerk voor Jumbo. De supermarktketen heeft echter aangekondigd vanaf deze maand op te schalen. Daarmee groeit het aantal melkveehouders naar twintig. De leveranciers ontvangen een plus van 4,5 cent per kilo melk bovenop de weidepremie.

De eisen voor 3 sterren van het Beter Leven-keurmerk op zuivel zijn volgens Lidl recentelijk flink aangescherpt. Niet alleen qua dierenwelzijn zijn de criteria strenger dan voorheen, ook op het gebied van milieu, natuur en biodiversiteit gelden nu eisen. Hiertoe wordt binnen het keurmerk samengewerkt met Vogelbescherming Nederland en Natuur & Milieu.

Bekijk ook de video van Lidl over de 3 sterren Beter Leven-kaas

Mis geen enkel topverhaal op Eiwit Trends

Dit premium artikel is enkel beschikbaar voor abonnees

Beperk risico's met betere investeringen

Versterk je ketenpositie met de juiste partners

Versnel innovaties met de nieuwste trends

Beleef journalistiek van top niveau door collega’s, ervaren redacteurs én experts uit de sector.

Afbeelding

Wendy Noordzij

Chris Polkamp

Chris Polkamp

Alieke Hilhorst

Alieke Hilhorst

Abonneer vanaf €2,50/week

Snel delen