Thomas Krol van TeamNL tijdens een trainingswedstrijd op de olympische baan in Beijing. - Foto: ANP
De Olympische Winterspelen in China zijn door foodproducenten en -leveranciers aangegrepen om gezonde voeding en levensstijl te promoten.
Grote namen als FrieslandCampina en Jumbo zetten vol in op de combinatie van gezondheid en sport.
Gezondheid als verdienmodel, is dat overtuigend? Je kunt er schamper over doen. Al te vaak steunen reclamecampagnes voor meer of minder bewezen gezonde voedingsmiddelen immers op flinterdun bewijs en holle frases. Mierzoete sportdrankjes horen bij de grootste dikmakers â gevolg van een verkeerde koppeling tussen sportief imago en overconsumptie.
Maar het kan ook anders. De initiatieven die onder meer de bovengenoemde merken lanceren bij deze Spelen zijn wel degelijk gedragen door uitgebreide research. Ze lijken niet uitsluitend gericht op verkoop van zo veel mogelijk voedingsmiddelen, maar vooral ook op bevordering van een gezonde lifestyle en bewustwording bij consumenten.
Daar is inderdaad heel wat winst te halen.
Onwetendheid
Te veel mensen zijn onwetend over wat goed voor hen is. Als ze dat van huis uit of vanuit hun sociale omgeving niet meekrijgen, laat hun belangrijkste verstrekker van voeding â de supermarkt â hen dan maar een handje helpen met bijvoorbeeld een speciale app. Elke opwekking tot gezond eten én leven is welkom, gezien de steeds toenemende problemen met obesitas en welvaartsziektes.
Nu maar hopen dat het ook echt gezonde Spelen worden, niet overschaduwd door corona of geopolitieke spanningen.
Mis geen enkel topverhaal op Eiwit Trends
Dit premium artikel is enkel beschikbaar voor abonnees
Beperk risico's met betere investeringen
Versterk je ketenpositie met de juiste partners
Versnel innovaties met de nieuwste trends
Beleef journalistiek van top niveau door collega’s, ervaren redacteurs én experts uit de sector.
Alieke Hilhorst
Chris Polkamp
Wendy Noordzij