Foto: ANP
In dit artikel
Voor het ontstaan van een gezonde voedselomgeving is een systeemverandering nodig. Dat betoogt Maartje Poelman, gezondheidswetenschapper en universitair hoofddocent aan Wageningen UR, tijdens het OPEN2022-evenement georganiseerd door Coca-Cola Nederland.
Rol supermarkten
Daarnaast moeten supermarkten het aandeel gezonde producten vergroten, hiervoor moeten regels en voorschriften geformuleerd worden. Verder moet kindermarketing verboden worden, moeten prijzen voor ongezonde producten omhoog (suikertaks) en gezonde producten goedkoper gemaakt worden. âEr is niet één maatregel die de voedselomgeving verandert. Er is een systeemaanpak nodig. We moeten naar een systeem waar veel verkopen niet het belangrijkste is, maar waar ook oog is voor de volksgezondheid.âMinder suiker
Karlijn in ât Veld, country manager van Coca-Cola Nederland, zegt dat de frisdrankfabrikant verantwoordelijkheid wil nemen. Dit wordt nu gedaan door productverbetering: door minder suiker en suikervrije alternatieven in smaak te verbeteren. Poelman vind dat dit een stap in de goede richting is, maar dat er tevens meer verbetering moet komen in originele producten en niet door de toevoeging van verschillende suikervrije varianties aan het portfolio. OPEN is een evenement van Coca-Cola Nederland waarin wordt gesproken met verschillende partijen over het verduurzamen van voeding en bedrijven. Dit jaar is het voor de vijfde keer georganiseerd.Mis geen enkel topverhaal op Eiwit Trends
Dit premium artikel is enkel beschikbaar voor abonnees
Beperk risico's met betere investeringen
Versterk je ketenpositie met de juiste partners
Versnel innovaties met de nieuwste trends
Beleef journalistiek van top niveau door collega’s, ervaren redacteurs én experts uit de sector.
Wendy Noordzij
Chris Polkamp
Alieke Hilhorst